logotype
maj 2017
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
 

 Pobierz plakat -
 maj 2017

 
KUP BILET
 
 
Główny Sponsor PFB
Mecenas Kultury

 

Sponsor Strategiczny PFB

energa

Dobiega końca kadencja Dyrektora Artystycznego Orkiestry PFB - Ernsta van Tiela. Już 17.03, o godzinie 19:00 podczas koncertu "Harmonijne zmiany, inspirujące wspomnienia" w symboliczny sposób przekaże on dyrygencką batutę George'owi Tchitchinadze. Wydarzenie to jest idealnym momentem do wspomnień i podsumowań - z Polską Filharmonią Bałtycką holenderski dyrygent współpracował aż 5 lat!

Ernst van Tiel już podczas studiów gry na perkusji i fortepianie był związany z holenderskimi orkiestrami radiowymi, biorąc udział w szeregu nagrań muzyki klasycznej i jazzowej. Od 1988 roku studiował dyrygenturę pod kierunkiem Lucasa Vis, Garry’ego Bertiniego oraz Jeana Fourneta. Przez sześć sezonów był głównym dyrygentem Amsterdamskiej Orkiestry Promenadowej. Koncertował wielokrotnie z: Residentie Orchestra w Hadze, Arnhem Philharmonic Orchestra, Netherlands Philharmonic Orchestra oraz Brabant Orchestra. Przez ponad dwa lata był asystentem Maestro Valerego Gergieva, szefa artystycznego Filharmonii w Rotterdamie. Ernst van Tiel dyrygował prawie wszystkimi utworami repertuaru klasycznego, jednak sławę przyniosły mu interpretacje kompozycji XIX i XX wieku. Oprócz wielu orkiestr niemieckich i chińskich, prowadził Teatro Communale w Bolonii, Tampere Philharmonic Orchestra, Royal Flemish Philharmonic oraz Narodową Orkiestrę Belgijską.

1.jpg
Na zdjęciu: Ernst van Tiel. Fot.: Dariusz Kula

Z Orkiestrą Symfoniczną w Monte Carlo zadebiutował w roku 2004, a w 2007 wspólnie przedstawili oryginalną muzykę Sergiusza Prokofiewa do projekcji filmowej klasyki światowego kina „Aleksandra Newskiego” Sergieja Eisensteina. W 2011 roku nagrał razem z Brussels Philharmonic Orchestra Of Flanders muzykę Ludovica Bource do nagrodzonego Oscarami – m.in. za najlepszy film i najlepszą muzykę – filmu „Artysta” w reżyserii Michela Hazanaviciusa.
Ernst van Tiel nawiązał współpracę z Polską Filharmonią Bałtycką w 2007 roku, a już w 2012 roku związał się z nią na stałe. Dostrzegł w gdańskiej Orkiestrze ogromny potencjał, który potrafił odpowiednio wykorzystać. Sprawił, że filharmonicy prezentują dziś jeszcze wyższy poziom artystyczny, oferując własne, unikalne brzmienie i osiągając dzięki temu wiele sukcesów.


Obejmując stanowisko dyrektorskie, Ernst van Tiel postawił sobie za cel „odpoważnienie” nieco muzyki poważnej. Chciał, aby w progi Ołowianki zawitali nie tylko stali bywalcy, ale także ci, którzy do tej pory w tego typu koncertach nie uczestniczyli. W repertuarze PFB pojawiły się wydarzenia, wśród których każdy mógł znaleźć dla siebie coś interesującego, m.in. koncerty muzyki musicalowej czy filmowej. Ważną dla Maestro kwestią było też wyjście Orkiestry poza mury filharmonii, co także udało mu się zrealizować. Na kulturalnej mapie Trójmiasta pojawiły się wzorowane na angielskich BBC Proms Koncerty Promenadowe.


O tym cyklu Dyrektor mówił w jednym z wywiadów: „Przyjdźcie i poznajcie muzykę klasyczną od strony, o której dotąd jej nie znaliście. Dla wielu ludzi muzyka klasyczna jest synonimem muzyki, która nie jest zbyt popularna. Tymczasem lepszym określeniem byłoby słowo symfoniczna, bo słowo klasyczna odnosi się tak naprawdę do pewnego okresu w historii muzyki – to czas Mozarta i Beethovena, inaczej pierwszy okres klasyczny. Więc gdy gramy Czajkowskiego, to tak naprawdę wykonujemy muzykę symfoniczną okresu romantyzmu. Dlatego chcę to powiedzieć zarówno dorosłym, jak i dzieciom, że jeżeli przyjdą na któryś z koncertów promenadowych, z całą pewnością wrócą do domu z uśmiechem na ustach. Będziemy grali popularną muzykę klasyczną. I tu druga rzecz, o której muszę powiedzieć: ta muzyka jest popularna dlatego, że jest po prostu dobra!”.


Podczas trwającej kilka sezonów artystycznych kadencji Ernsta van Tiela częściej odbywały się również koncerty cykliczne, takie jak „Wielcy Dyrygenci” czy „Maestro nie tylko skrzypiec”. Dyrektor Ernst van Tiel sprawił, że repertuar Polskiej Filharmonii Bałtyckiej stał się niezwykle zróżnicowany.


Ernst van Tiel zrealizował z Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii kilka nagrań płytowych, a wśród nich: ekskluzywne wydanie muzyczne towarzyszące trasie koncertowej Orkiestry po Chinach „POLISH MUSIC SPRING” z Ireneuszem Boczkiem na fortepianie, „PANUFNIK IN MEMORIAM” z Łukaszem Borowiczem – dyrygentem, Pawłem Kowalskim na fortepianie i Romanem Peruckim na organach czy „WYBITNI TWÓRCY POLSCY. HENRYK WIENIAWSKI LIVE” ze światowej sławy skrzypkiem Maximem Vengerovem.

Jednak jedną z najważniejszych płyt, zrealizowanych przez holenderskiego dyrygenta za jego kadencji na stanowisku Dyrektora Artystycznego PFB, było „GENESIS. KANTATA NA CHÓR, NARRATORA I ORKIESTRĘ”. Nagrania dokonano podczas koncertu w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku w ramach festiwalu Solidarity of Arts w 2012 roku.


Przepięknym utworom, nawiązującym do „Księgi Rodzaju” w wykonaniu Państwowego Chóru Filharmonii w Mińsku im. Grigorija Szirmy z Orkiestrą Symfoniczną PFB pod dyrekcją Ernsta van Tiela, towarzyszyły recytacje w wykonaniu Marcina Dorocińskiego i Wandy Skorny. Ta ambitna realizacja spotkała się z dużym uznaniem krytyków muzycznych.

2.jpg
Okładka płyty: „GENESIS. KANTATA NA CHÓR, NARRATORA I ORKIESTRĘ”

W 2014 roku Ernst van Tiel wraz z Orkiestrą Symfoniczną PFB odbył tournée po Chinach, wykonując siedem koncertów w największych salach koncertowych, w tym dwukrotnie w Szanghaju i m.in. w Filharmonii w Pekinie. W maju 2015 roku wykonał wraz z Orkiestrą Symfoniczną PFB niemiecką prapremierę IV Symfonii Henryka Góreckiego podczas Musikfestspiele Saar, jednego z najważniejszych w Europie międzynarodowych festiwali muzycznych. Wykonanie znalazło uznanie wśród zagranicznych recenzentów i krytyków muzycznych.


Holenderski dyrygent także w późniejszych latach wiele zdziałał dla obecności gdańskiej Orkiestry na światowej scenie muzycznej. Pełen sukcesów na tym polu był jubileuszowy sezon artystyczny PFB. Perłą w koronie było kilkutygodniowe tournée po USA na początku 2016 roku. Amerykańska trasa była uhonorowaniem 70-letniej działalności Orkiestry Symfonicznej PFB. Zagrali oni aż 43 koncerty w 42 salach, w 19 stanach. Orkiestrze towarzyszyło 3 dyrygentów i 3 solistów.


Wśród nich, obok Ernsta van Tiela, pojawili się także Massimiliano Caldi, Bogusław Dawidow, Jarosław Nadrzycki, Emanuel Salvador i – rekordzista – Marcin Koziak, który jako solista wystąpił na 33 koncertach.


Podczas tournée wykonano 15 utworów, wśród nich po 4 utwory Czajkowskiego i Beethovena. Obowiązkowy był także utwór J.P. Sousa „Pod gwieździstym sztandarem”, który Amerykanie uwielbiają. Artyści z Orkiestry PFB spotkali się z niezwykle ciepłym i entuzjastycznym przyjęciem publiczności i krytyków za Oceanem.

3.jpg
Na zdjęciu Orkiestra Symfoniczna PFB i Ernst van Tiel podczas trasy koncertowej po USA. Materiały PFB

Jeszcze przed rozpoczęciem Sezonu Artystycznego 2016/2017 Orkiestra Symfoniczna PFB pod dyrekcją Ernsta van Tiela wystąpiła podczas sztokholmskiego Baltic Sea Festival (Östersjöfestivalen). Jest to największy i jeden z najbardziej prestiżowych festiwali muzyki poważnej w Skandynawii. Z napływających recenzji i opinii obecnych na koncercie melomanów można stwierdzić, iż był to znakomity koncert.

Artystów i organizatorów swoją obecnością podczas koncertu zaszczycili Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Rzeczypospolitej Polskiej w Królestwie Szwecji Wiesław Tarka, Konsul RP Barbara Sośnicka i Dyrektor Instytutu Polskiego w Sztokholmie Arkadiusz Bernaś.

4.png
Na zdjęciu: Orkiestra Symfoniczna PFB i Ernst van Tiel podczas Baltic Sea Festival. Materiały organizatora

Koncert w Sztokholmie to kolejny, po wyjazdach do Chin i Stanów Zjednoczonych, międzynarodowy sukces Dyrektora Artystycznego PFB Ernsta van Tiela. Dzięki jego pracy i zaangażowaniu muzyków, Orkiestra Symfoniczna PFB po raz kolejny dowiodła, że reprezentuje równie wysoki poziom, jak najbardziej znane światowe orkiestry. Te trzy niezwykłe wydarzenia przyczyniły się do dostrzegalnego rozwoju Orkiestry Symfonicznej PFB, która jest uważana za jedną z najlepszych orkiestr w Polsce.


– To był dla mnie ważny okres, spędziłem w Gdańsku wspaniałe cztery lata. Jestem dumny z każdego koncertu i z każdego wyjazdu Orkiestry, bo każdy występ, który daje muzyk, jest ważny, posuwa go o krok do przodu i dzięki temu on, a tym samym jego orkiestra, rozwija się. Jestem dumny z tego, że po koncertach dobre odczucia płynęły również od naszych słuchaczy – powiedział maestro van Tiel.