logotype

ernst1c cut wERNST VAN TIEL
Dyrektor Artystyczny Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.

Już podczas studiów gry na perkusji i fortepianie był związany z holenderskimi orkiestrami radiowymi, biorąc udział w szeregu nagrań muzyki klasycznej i jazzowej. Od 1988 roku studiował dyrygenturę pod kierunkiem Lucasa Vis, Garrego Bertiniego oraz Jeana Fourneta.
Przez sześć sezonów był głównym dyrygentem Amsterdamskiej Orkiestry Promenadowej. Koncertował wielokrotnie z Residentie Orchestra w Hadze, Arnhem Philharmonic Orchestra, Netherlands Philharmonic Orchestra, Brabant Orchestra.

Przez ponad dwa lata był asystentem Maestro Walerego Giergiewa, szefa artystycznego Filharmonii w Rotterdamie.

Ernst van Tiel dyrygował prawie wszystkimi utworami repertuaru klasycznego, sławę przyniosły mu interpretacje w szczególności kompozycji XIX i XX wieku. Oprócz wielu orkiestr niemieckich i chińskich, prowadził Teatro Communale w Bolonii, Tampere Philharmonic Orchestra, Royal Flemish Philharmonic, Narodową Orkiestrę Belgijską. Z Orkiestrą Symfoniczną w Monte Carlo zadebiutował w roku 2004, a w 2007 wspólnie przedstawili oryginalną muzykę Sergiusza Prokofiewa do projekcji filmowej klasyki światowego kina „Aleksandra Newskiego" Sergieja Eisensteina.

W jego repertuarze istotną rolę odgrywają również opery: Carmen i Poławiacze pereł Georga Bizeta, Zamek Księcia Sinobrodego Beli Bartoka, Ernani Giuseppe Verdiego, Dydona i Eneasz Henry Purcella.

Od 2007 roku nawiązał współpracę z Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, a od roku 2012 pełni rolę jej Dyrektora Artystycznego.


W 2011 roku nagrał razem z Brussels Philharmonic Orchestra Of Flanders muzykę Ludovica Bource do nagrodzonego Oscarami - m. in. za najlepszy film i najlepszą muzykę - filmu "Artysta" w reżyserii Michela Hazanaviciusa.
Od tego czasu, prezentuje muzykę pochodzącą z tego obrazu z udziałem orkiestr na całym świecie; m.in.: London Symphony Orchestra (Royal Albert Hall), Rotterdam Philharmonic (De Doelen) i Sydney Symphony Orchestra (Sydney Opera House, Sydney Festival).

W maju 2014 roku, dyrektor van Tiel wziął udział w dwutygodniowej trasie koncertowej pt. „Polska Wiosna Muzyczna" Orkiestry Symfonicznej PFB w Chinach, podczas której zagrano aż siedem koncertów w pięciu metropoliach w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Chin. Ernst van Tiel razem z Orkiestrą Symfoniczną PFB zainaugurował Spring International Music Festival w Shanghai Oriental Art Center. W ramach cyklu koncertów zaprezentowane zostały nie tylko dzieła europejskiej muzyki poważnej, ale także utwory polskiej muzyki współczesnej. Trasie koncertowej towarzyszył album muzyczny „Polish Music Spring", którego utwory stanowiły kompilację repertuaru tournée.

 

Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie waltorni prof. Edwarda Danieckiego. Podczas studiów był stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki. Uczestniczył w kursach interpretacji muzyki solowej, kameralnej i orkiestrowej w Polsce, Niemczech i Francji. Od 1993 r. jest członkiem orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Występuje regularnie na recitalach solowych i kameralnych, biorąc udział we wszystkich ważniejszych cyklach koncertowych w Gdańsku, Sopocie i Gdyni, a także w innych miastach Polski.
Działalność artystyczną łączy z pracą pedagogiczną w Szkole Muzycznej I i II st. w Gdyni, gdzie prowadzi klasę waltorni i zespołów kameralnych, oraz z zainteresowaniami naukowymi związanymi z operą włoską XIX wieku a także życiem i twórczością Gioacchino Rossiniego. Ma w swym dorobku pięć publikacji na temat fortepianowych utworów tego kompozytora, przygotowanych w ramach Międzynarodowych Sesji Naukowych „Muzyka Fortepianowa” (Gdańsk 1995, 1998, 2001, 2004, 2007). Zajmuje się również publicystyką muzyczną – w latach 1999-2010 współpracował z ogólnopolskim dwutygodnikiem „Ruch Muzyczny”, dla którego przygotował 80 relacji z ważniejszych wydarzeń muzycznych w regionie gdańskim, a także z przedstawień operowych za granicą (Zurych, Nowy Jork). Jest też autorem kilkunastu opublikowanych opracowań lub transkrypcji utworów na róg i zespoły kameralne.
W 2000 roku, wraz z organistką Ewą Mazurek-Krasodomską, nagrał płytę CD „Muzyka sakralna na róg i organy”. W roku 2008 ukazała się płyta „Pieśni Koncertowe Romantyzmu” nagrana przez niego wraz z Aleksandrą Kucharską-Szefler (sopran) i Bożeną Szull-Talar (fortepian).
W 2005 r. uzyskał tytuł doktora sztuki, broniąc pracę na temat „Pieśń romantyczna na głos, róg i fortepian na przykładzie twórczości F. Lachnera (1803–1890) i H. Procha (1809–1878)”.
Jego działalność artystyczna i pedagogiczna została uhonorowana m.in. Medalem 50-lecia Akademii Medycznej w Gdańsku (1995), Brązową Odznaką Polskiego Związku Chórów i Orkiestr (1996), Nagrodą Prezydenta Miasta Gdyni (1999, 2004), Dyplomem Ministra Kultury (2004) oraz odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej (2009). Dwukrotnie otrzymał też Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska (2002, 2009).

carlos pena montoyaCarlos Roberto Peña Montoya naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku lat 9, a gry na harfie w wieku lat 11 pod kierunkiem pierwszej harfistki Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Kostaryce, prof. Ruth Garita, a następnie pierwszej harfistki Orkiestry Symfonicznej Baltimore, prof. Eileen Mason. Przez kilka lat studiował grę na fortepianie na Uniwersytecie Kostaryki w San Jose oraz 2 lata edukację muzyczną na Uniwersytecie Narodowym w Heredii. W tym czasie zajmował stanowisko pierwszego harfisty w Zespole Symfonicznym Narodowego Instytutu Muzycznego w Kostaryce oraz w Młodzieżowej Orkiestrze Narodowej Kostaryki.

Od 8 lat stale mieszka w Europie, a od 2007 w Monachium, gdzie zaczął pobierać lekcje gry na harfie u prof. Helgi Storck. W latach 2007-2011 na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu (Austria) ukończył z wyróżnieniem studia I-go stopnia w klasie prof. Helgi Storck.
W tym czasie wystąpił z kilkoma recitalami np. w „Gläseneer Saal in the Musik Verein" w Wiedniu (2007), w Gasteig Small Concert Hall w Monachium (2009) oraz współpracował z orkiestrami i zespołami symfonicznymi w Niemczech, Austrii, Polsce i Tajlandii, z którymi brał udział w licznych tournée.

Przez 2 lata był stypendystą niemieckiej fundacji „Vössing-Stiftung, a w 2010r. za wybitną grę wygrał stypendium „Hübel-Stipendium" ufundowane przez Uniwersytet Mozarteum w Salzburgu. Został wybrany na członka fundacji „Yehudi Menuhin Live Music Now" organizującej koncerty charytatywne. Ma też doświadczenie w nauczaniu – uczył gry na harfie na letnich kursach dla kandydatów na studia na Uniwersytecie Mozarteum (2009) oraz uczniów w różnym wieku w Musikschule Teisendorf w Niemczech (2009/2010).

Od roku 2012 jest I harfistą Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. W 2014 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w klasie prof. Helgi Storck w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach i rozpoczął swoją aktywność jako pedagog, ucząc gry na harfie w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku oraz w Szkole Muzycznej im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni.

Michał Szczerba – absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Edwarda Danieckiego.

Od stycznia 2005 roku jest waltornistą-solistą Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, a od listopada 2006 roku również pierwszym waltornistą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Współpracuje też z wieloma innymi orkiestrami, m. in. Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie czy Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. Koncertował również z fińską Ostrobothian Chamber Orchestra podczas ich wizyty w Polsce.
Jego dotychczasowa działalność solistyczna obejmuje koncerty z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, orkiestrami filharmonii Świętokrzyskiej, Podkarpackiej, Zielonogórskiej, Warmińsko-Mazurskiej oraz współpracę z Zespołem Muzyki Dawnej Capella Gedanensis, z którym w 2006 roku nagrał kantatę „Siehe, der Herr wird kommen" J. T. Roemhildta. Znalazła się ona na płycie z utworami tegoż kompozytora.
Otrzymał wyróżnienie na I Konkursie Waltorniowym im. Edwina Golnika w Łodzi. Jest członkiem i współzałożycielem Toruńskiego Kwartetu Waltorniowego oraz Hevelius Brass.*
Poza studiami u prof. Danieckiego, kształcił się na kursach mistrzowskich u takich waltornistów jak Froydis Ree Wekre (Norges Musikk Hogskole Oslo), Tomas Jobstl (Wiener Philharmoniker), Wolfgang Gaag (Musikhochschule Munchen, German Brass) czy Radovan Vlatkovic (Universitat Mozarteum Salzburg).

*więcej na temat zespołu Hevelius Brass można dowiedzieć się ze strony www.heveliusbrass.pl

 

Sponsorem Głównym Filharmonii
i Mecenasem Kultury jest Elektrociepłownia Gdańska

 

Sponsor Strategiczny PFB

energa