logotype
October 2019
M T W T F S S
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
   Download poster - October
 
BUY TICKET

 

 

Strategic Sponsor PFB

energa



Main Sponsor of PFB 
Patron of Culture

logo PGE Energia Ciepa SA pionCMYK 1

Concert series

See by year See by month See by week See Today Search Jump to month

MUZYKA W ZABYTKACH STAREGO GDAŃSKA


Saturday, 30/07/2016, 19:00
Kościół św. Jakuba, ul. Wałowa 28
 Tickets price  
BUY TICKET 
 Music in monuments of the Old Gdańsk

piotrowska dobrzynski matysek

 

Od kilku lat gdańszczanie i turyści odwiedzający Gdańsk mają okazję uczestniczyć w muzycznych spotkaniach w historycznych obiektach grodu nad Motławą dzięki cyklowi koncertów Muzyka w Zabytkach Starego Gdańska. Koncerty są poprzedzone historycznymi prelekcjami Aleksanda Masłowskiego.


Małgorzata Piotrowska skrzypce
Adam Matysek gitara
Artur Dobrzyński baryton

Program:

Christian Gottlieb SCHEIDLER
Sonata D-dur na gitarę i skrzypce
I Allegro
II Romanze
III Rondo

Allesandro SCARLATTI
O cesate di piagarmi

Gaspard KUMMER
Nocturno na skrzypce i gitarę op. 40
I Adagio
II Menuett
III Scherzo

Ludwig van BEETHOVEN
Ich liebie dich

Niccolò PAGANINI
Centone di sonate na skrzypce i gitarę:
Sonata D-dur nr 2
I Adagio cantabile
II Rondoncino

Cantabile na skrzypce i gitarę

Centone di sonate na skrzypce i gitarę:
Sonata C-dur nr 3
I Introduzione
II Larghetto cantabile

Fryderyk CHOPIN
Hulanka

Henryk WIENIAWSKI
Etiuda-kaprys op. 18 nr 3

Celedonio ROMERO
Fantazja

Herbert BAUMANN
Serenada andaluzyjska
I Moderato
IIAllegretto
III Con morto
IV Vivace

Eduardo di CAPUA
O sole mio!

Małgorzata Piotrowska - od 1992 r. skrzypaczka związana z orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im.
F. Chopina w Gdańsku, choć pierwsze szlify dwunastoletniej edukacji muzycznej zaczęła pobierać w Warszawie – rodzinnym mieście – w szkole im. Karola Szymanowskiego (obecnie Zespół Szkół Muzycznych Nr 4). W stolicy występowała wielokrotnie podczas koncertów organizowanych zarówno w Szkole Muzycznej, jak
i w domach kultury. Wkrótce po rozpoczęciu studiów na wydziale instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku na parę lat podjęła współpracę z Zespołem Muzyki Dawnej „Cappella Gedanensis”, kierowanej wtedy przez dr Alinę Kowalską-Pińczak. Korzyści z tego były dwojakie – po pierwsze, lepsze zapoznanie się i zrozumienie muzyki okresów renesansu i baroku, z całym bogactwem jej formy i frazowania. Po drugie – sposobność zwiedzenia miejsc poza granicami miasta ( np. udział w festiwalu „Vratislavia Cantans” ), jak i kraju, między innymi w trakcie tournée po Niemczech, Finlandii czy Szwecji.
Już jako muzyk PFB parokrotnie wspomagała zespoły takie jak zespół Opery Bałtyckiej („Turandot”, „Wolny strzelec”), Opery na Zamku („Hrabia Luksemburg”), Opery Kameralnej w Słupsku, zespołu instrumentalnego chóru Cantores Minores Gedanenses (podczas koncertu „Pro memoriam prof. Joachima Gudela”).
Swoje pierwsze kroki na indywidualnej ścieżce koncertowej stawiała w gatunku muzyki zgoła odmiennym. Były to romanse cygańskie, piosenki lwowskie
i popularne. Tam nieoczekiwanie ujawniła się niezwykle przydatna umiejętność improwizacji i grania utworów tzw. „a vista - z kapelusza”. Do tego dołączyć można ludową nutę kaszubską, która wydobywała ze skrzypiec grając w Zespole Pieśni i Tańca Gminy Pruszcz Gdański „Jagódki”. Z repertuarem klasycznym występowała w trakcie letnich koncertów kameralnych w Kaplicy Królewskiej
w Gdańsku.
Małgorzata Piotrowska jest muzykiem wszechstronnym. Ma za sobą przygodę
z muzyką wokalną – śpiewała w chórze „Stella Maris” Prowadzi także działalność pedagogiczną, poetycką i kompozytorską, choć te dwa ostatnie nie wyszły poza fazę tworzenia „do szuflady”.
Wśród jej pozamuzycznych zainteresowań można wymienić archeologię, starożytne pismo, historię czy astronomię. Poza tym, gdy tylko może – czyta. Doświadczenia z trasy koncertowej po Chinach zaowocowały z kolei rozpoczęciem nauki języka chińskiego.

Adam Matysek - doktor sztuki, gitarzysta i pedagog. Absolwent Akademii Muzycznej
w Gdańsku w klasie gitary prof. Jana Paterka. Stypendysta Ministra Kultury
i Sztuki oraz Ambasady Austriackiej. Lekcje mistrzowskie pobierał między innymi
u Davida Russela, Huberta Keppela, Sonji Prunbauer, Wolfganga Jugwirtha czy Javiera Calderona. Kształcił się także pod kierunkiem Elżbiety Sikory i Stephena Montague.
Uczestniczył w wielu festiwalach
i konkursach ogólnopolskich oraz międzynarodowych. Zdobył II nagrodę (pierwszej nie przyznano)
w Ogólnopolskim Konkursie Gitarowymw Kielcach a także III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie
w Gdańsku. Wyróżnienia otrzymał w Ogólnopolskim Konkursie Gitary Klasycznej w Koszalinie oraz dwukrotnie w Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w Przemyślu. W roku 2000 został finalistą międzynarodowego konkursu w Viareggio we Włoszech. Chętnie współpracuje ze znakomitymi artystami z innych dziedzin sztuki. W trakcie wieczorów poezji występował między innymi z Jerzym Bińczyckim, Anną Dymną, Ireną Kwiatkowską, Olgierdem Łukaszewiczem czy ks. Janem Twardowskim. Akompaniował także solistom opery La Scala – Loredanie Arcuri i Massimilianowi Gagliardo.
W dorobku koncertowym ma ponad 400 występów solowych, kameralnych,
z orkiestrą i chórem. Współpracował z wieloma świetnymi zespołami, takimi jak Orkiestra Akademii Muzycznej w Gdańsku, Elbląska Orkiestra Symfoniczna
i Jeunes Mussicales. Współpracował z Cappellą Gedanensis, zespołem Sierra Manta i Operą Bałtycką w Gdańsku. Wykonywał partie solowe współpracując
z chórami – Politechniki Gdańskiej, Continuo z Sopotu, Alla Camera z Elbląga, Tibi Domine z Torunia i chórem Filharmonii Krakowskiej. Podczas trzech edycji festiwalu Gdańskie Spotkania Gitarzystów pełnił rolę prezentera gitar zgłoszonych przez lutników na Międzynarodowy Konkurs Lutniczy. Nagrywał dla Radia Gdańsk oraz telewizji w Gdańsku, Bydgoszczy i Katowicach. Od Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego otrzymał odznaczenia „Zasłużony Działacz Kultury”.
Adam Matysek jest miłośnikiem dobrej kawy i egzotycznych smaków. W wolnych chwilach buja w obłokach – prowadząc awionetkę.

Artur Dobrzyński - śmiało można powiedzieć, że ten młody śpiewak muzykę ma „we krwi” – jeszcze przed narodzinami potrafił bardzo żywo reagować na taneczne rytmy suity „West Side Story” Leonarda Bernsteina, grane w tym czasie przez jego mamę, Małgorzatę Piotrowską przy pulpicie orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.
Swoje pierwsze doświadczenia sceniczne zdobywał już jako niespełna pięcioletnie dziecię w roli Chłopca w przedstawieniu „Madame Butterfly” Pucciniego, występując zarówno na scenie Opery Bałtyckiej, jak też biorąc udział w tournée Opery po Niemczech Holandii, Danii, Łotwie, Litwie i Estonii.
Edukację muzyczną w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku rozpoczął od tzw. zerówki i już wtedy – pomimo ukierunkowania na skrzypce – wykazywał duży talent wokalny. Lecz zanim zaczął śpiewać „na poważnie” , dwukrotnie zdobył wyróżnienie w Konkursie Skrzypcowym Polski Północnej w Sopocie –
w jego VIII i IX edycji jako uczeń II i III klasy. Równolegle udzielał się wokalnie
w chórze zespołu „Stella Maris”, założonego i prowadzonego przez księdza Józefa Wilczyńskiego. Z nim miał okazję m.in. nagrać płyty z utworami „Santo subito” i „Sanctus” Gedymina Grubby, wziąć udział w uroczystościach beatyfikacyjnych Św. Jana Pawła II w Watykanie, koncertach w Asyżu, Monte Casino, Hamburgu (jako jeden z solistów ) oraz wielu innych wydarzeniach
w rodzinnym Gdańsku. W jego dorobku płytowym znajduje się również pozycja „Muzyczna sałatka dla kilkulatka” – efekt projektu muzycznego autorstwa Małgorzaty Śliwy. Artur Dobrzyński, choć miał lat zaledwie 12, uwiecznił już na niej swoje solowe partie.
Z kolei w latach 2011 i 2012 występował jako skrzypek w letnich koncertach kameralnych w Kaplicy Królewskiej w Gdańsku, a jako śpiewak uświetniał sympozjum neurologów w hotelu „Admirał”. Walka między miłością do skrzypiec
i do śpiewu nadal trwa – muzyk kontynuuje edukację dwutorową.
Artur Dobrzyński, podobnie jak jego mama, uwielbia czytać książki, zwłaszcza
z gatunku fantasy (najlepiej o tym wiedzą pracownicy EMPIKU w gdańskim City Forum). Chętnie słucha muzyki filmowej. Kiedy nie traci kontaktu ze światem śpiewając lub ćwicząc na skrzypcach, znika w świecie wirtualnym – jest specjalistą od gier MMORPG (zespołowe gry komputerowe).

Aleksander Masłowski - z wykształcenia prawnik, z zamiłowania historyk, autor wykładów monograficznych, felietonów i opracowań z zakresu historii Gdańska, stały współpracownik m.in. Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, przewodnik miejski specjalizujący się w historii dzielnic Gdańska od sześciu lat prowadzący spacery dla mieszkańców, w których biorą udział setki uczestników; tłumacz XIX-wiecznej gdańskiej literatury - w ramach projektu "Gdańsk XIX" współtworzy serię wydawniczą obejmującą polskie przekłady ważnych dla historii Gdańska dzieł napisanych w języku niemieckim; tropiciel miejskich mitów i badacz historii szczegółowej; twórca portalu Akademia Rzygaczy, skupiającego niegdyś grono amatorskich badaczy historii Gdańska.


Wstęp wolny

Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska.

 
 

Back