logotype
September 2019
M T W T F S S
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
   Download poster - 
 Gdańsk Music Summer
 
BUY TICKET

 

 

Strategic Sponsor PFB

energa



Main Sponsor of PFB 
Patron of Culture

logo PGE Energia Ciepa SA pionCMYK 1

TYPES OF CONCERT

See by year See by month See by week See Today Search Jump to month

KONCERT ORGANOWY Z CYKLU "BLIŻEJ BACHA"


Tuesday, 16/05/2017, 20:00
Bazylika św. Mikołaja
 Tickets price  
BUY TICKET 
 Organ concert

KONCERTY ORGANOWE Z CYKLU BLIŻEJ BACHA

Krzysztof Urbaniak - organy

Program:

Johann Sebasian Bach (1685-1750)
Praeludium i fuga C-dur BWV 870 [5’30’’]

Krzysztof Urbaniak (1984)
− Interludium I (improwizacja)

Matthias Weckmann (1616 - 1674)
Toccata in d [3’30’]
Lucidor einß hütt der schaf [2’]

Johann Sebastian Bach 
– Wo Gott der Herr nicht bei uns hält BWV 1128 [6’30’’]

Dieterich Buxtehude (1637-1707)
Praeludium in g BuxWV 163 [7’]

Johann Sebasian Bach
Ricercar a 3 (Regis Iussu Cantio Et Reliqua Canonica Arte Resoluta) z Musikalisches Opfer BWV 1079 [7’]

Johann Jacob Froberger (1616-1667)
Toccata [II] in d FbWV 102 [4’]
Canzona in g FbWV 302 [4’]

Krzysztof Urbaniak
Interludium II (improwizacja)

Johann Sebasian Bach
Praeludium i fuga E-dur BWV 878 [5’]

Gdańsk to miasto o bogatej, kilkusetletniej tradycji organowej. Tutaj znajdują się znakomite, zabytkowe instrumenty. Tutaj tworzyli tacy artyści jak Paul Siefert, Johann Goldberg, Daniel Magnus Gronau, czy Friedrich Wilhelm Markull. Koncerty organowe z cyklu „Bliżej Bacha" odbywają się rokrocznie od ponad 20 lat dla podtrzymywania wielowiekowej tradycji prezentowania w Gdańsku muzyki organowej. Osiągane jest to poprzez prezentację muzyki w wykonaniu organistów z wielu ośrodków muzycznych, w tym przede wszystkim przez udział w koncertach artystów związanych z Gdańskiem, prezentujących bogatą twórczość Jana Sebastiana Bacha oraz dorobek literatury organowej swoich państw.
„Koncerty organowe z cyklu Bliżej Bacha" mają ponadto wymiar edukacyjny: muzyka organowa rozbrzmiewa w zabytkowych murach kościoła św. Mikołaja, przybliżając tym samym publiczności historię tej barokowej świątyni, bogactwo jej budowy, rzeźbiarstwa i malarstwa i najwspanialszy bachowski instrument.

Wstęp wolny!

Krzysztof_Urbaniak.jpg
Na zdjęciu: Krzysztof Urbaniak

Krzysztof Urbaniak jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego. Ukończył także Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie organów prof. Ludgera Lohmanna oraz w klasie klawesynu prof. Jörga Halubka (Künstlerische Ausbildung i Konzertexamen). Stopień doktora zdobył w 2012 r. na Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2016 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego na Akademii Muzycznej w Łodzi.
Krzysztof Urbaniak jest kierownikiem Katedry Organów i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w której prowadzi swoją klasę organów. Jest także adiunktem w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie.
Zdobył liczne nagrody na międzynarodowych konkursach organowych, były to między innymi:
• I nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Arpa Schnitgera (Brema/Cappel/Altenbruch/Lüdingworth, 2010),
• I nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Willema Hermansa (Pistoia/Larciano, 2009),
• II nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Franza Schmidta (Kitzbühel/Hopfgarten, 2006),
• II nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Petra Ebena (Opava, 2004),
• I nagroda – V Konkurs Polskiej Muzyki Organowej (Legnica, 2002).
Krzysztof Urbaniak otrzymał także stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016), nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego w kategorii „Osobowość” (2014), nagrodę JM Rektora Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi „za wybitną działalność na rzecz rozwoju potencjału naukowego Wydziału Fortepianu, Organów, Klawesynu i Instrumentów Dawnych” (2014), nagrodę Konferencji Rektorów Łódzkiego Oddziału Polskiej Akademii Nauk (2013), stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnego młodego naukowca (2011), nagrodę "Łódzkie Eureka" (2011), stypendium „Młoda Polska“ (2009), stypendium fundacji Cusanuswerk dla studentów niemieckich uczelni (2008), fellowship Keymjung University w Korei (2006) oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006, 2005).
Był jurorem konkursów organowych w Alkmaar (International Schnitger Organ Competition, 2015), w Katowicach (II Międzynarodowy Konkurs Organowy „W kręgu europejskich organów barokowych”, 2014) oraz w Poznaniu (IV Akademicki Konkurs Organowy „Romuald Sroczyński in memoriam”, 2014). Jako pedagog regularnie prowadzi kursy na zabytkowych organach (m.in. akademie organowe w Stralsundzie, Pasłęku, Gottorf, Alkmaar).
Koncertował na kilku kontynentach. Ma na swoim koncie publikacje solowych płyt CD dla wydawnictw niemieckich. Jego płyty dla wydawnictwa Paschen Records („Danziger Barock” z 2014 r. nagrana na organach Hildebrandta w Pasłęku oraz „Retrospection” z 2015 r. nagrana na renesansowych organach kaplicy zamku Sønderborg w Danii) zebrały bardzo dobre międzynarodowe recenzje. W sezonach 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016 pełni funkcję artysty w rezydencji Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.
Jako ekspert organowy konsultował znaczące polskie projekty konserwacji i budowy nowych organów w ostatnich latach (organy barokowe Filharmonii Łódzkiej ukończone w 2014 r., organy symfoniczne Filharmonii Łódzkiej ukończone w 2015 r., konserwacja i rekonstrukcja zbudowanych w latach 1717-1719 organów Andreasa Hildebrandta w Pasłęku ukończona w 2013 r., obecnie zaś konserwacja organów w Olkuszu z lat 1611-1633 autorstwa Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego).
Krzysztof Urbaniak jest autorem publikacji poświęconych budownictwu organowemu oraz aspektom wykonawczym muzyki organowej. W 2013 r. w wydawnictwie UNUM (Kraków) opublikował monografię „Sztuka registracji w kręgu północnoniemieckim od XVI do XVIII w.”. W 2012 r. wraz z Martinem Rostem odnalazł uznawane od 1946 r. za zaginione utwory organowe gdańskiego kompozytowa Daniela Magnusa Gronaua, zawierające największy zachowany XVIII-wieczny zbiór wskazówek registracyjnych. W 2015 r. w wydawnictwie Ortus Verlag (Beeskow) pod redakcją obu odkrywców ukazało się dwutomowe kompletne wydanie wariacji chorałowych Daniela Magnusa Gronaua, które w międzynarodowej prasie fachowej zebrało bardzo pozytywne recenzje.
Jako konsultant ds. budownictwa organowego prowadzi projekty renowacji i budowy nowych organów. W latach 2013-2016 pełnił funkcję rzeczoznawcy do spraw zabytkowych organów przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej. Jest ponadto członkiem stowarzyszeń Baltisches Orgel Centrum e.V. (Stralsund), Stowarzyszenia na Rzecz Historycznych Organów Hansa Hummla (Olkusz), Förderkreis Organeum (Weener). Pełni funkcję eksperta ds. organów Komisji Muzyki Kościelnej Diecezji Elbląskiej.
Jest ponadto założycielem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Pasłęku.

Organizatorzy:
Bazylika św. Mikołaja w Gdańsku
Pomorskie Stowarzyszenie „Musica Sacra"
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku

Współpraca:
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

logo70a1pion

Koncerty pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska.

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.
gdansk miasto wolnosci

 www.gdansk.pl

 

 

 
 

Back