logotype

andrzej wojciechowski 2Andrzej Wojciechowski jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie klarnetu prof. Bogdana Ocieszaka (dyplom z wyróżnieniem). Brał udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez takie osobowości jak: Andrew Marriner, Wolfgang Meyer, Jean-Marc Fessard, Walter Vitek, Mieczysław Stachura, Brenno Ambrosini, Joseph Fuster, Nicolas Baldeyrou, Florent Héau, Antonio Saiote, Alessandro Travaglini.

W latach 2002-2003 studiował w klasie mistrzowskiej Joan Enric Lluna pod egidą hiszpańskiego Conservatori Superior De Musica w Castello.

W jego dorobku znajduje się szereg nagród i wyróżnień uzyskanych w konkursach zarówno w Polsce, jak i za granicą. Był dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne.

Jako solista i kameralista koncertował w krajach Ameryki północnej, Afryki i Azji oraz w większości krajów Europy.

W 2016 roku nakładem wytwórni płytowej DUX ukazał się pierwszy solowy album artysty A Tribute to Benny Goodman, zawierający pierwsze polskie nagranie Concerto for clarinet and string orchestra Aarona Coplanda oraz kompozycji dedykowanych artyście: Clarinet Concerto Beniamina Baczewskiego i Suity From the cursed forest Artura Guzy.
W grudniu 2017 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego nauk muzycznych. Obecnie jest profesorem klasy klarnetu i kameralistyki w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.

Solista klarnecista Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. Stale współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, z którą pod batutą Wojciecha Rajskiego nagrał Concerto per clarinetto Krzysztofa Pendereckiego. Album zawierający również premierowe nagranie Symfonii pieśni chińskich został wydany w lutym 2020 roku przez wytwórnie CD Accord/Universal Music Polska/ NAXOS. Jest to ostatnia płyta CD wydana za życia Maestro Krzysztofa Pendereckiego.

Andrzej Wojciechowski prowadzi niezwykle ożywione życie artystyczne. Jest członkiem Polskiego Zespołu Basethornowego, współtworzy również Gdańskie Trio Stroikowe oraz Baltic Trio (trio fortepianowe). Leader okołojazzowej formacji Baltic Quasideon Group, zgromadzonego wokół prowadzonej przez niego agencji artystycznej Baltic Gramophone.
Jeden z dyrektorów artystycznych Międzynarodowego Festiwalu Gdańskie Dni Klarnetu.

Andrzej Wojciechowski gra na instrumentach Selmer Paris, model Privilège oraz stroikach MARCA model Tradition.

[...] Klarnet Wojciechowskiego jest oczami słuchacza; wspaniałe wrażenie.
Hi-Fi i Muzyka – Halina Milewska

Płyta poświęcona jest pamięci słynnego klarnecity swingowego Benny’ego Goodmana…właśnie jazzujący, swingujący charakter współczesnych kompozycji chce podkreślić młody wirtuoz klarnetu – Andrzej Wojciechowski. Tą płytą artyści przekraczają nie tylko granice stylów, ale i wyobraźni.
Magazyn Presto

[...] Zarejestrowane kompozycje ukazują pełnię możliwości instrumentalnych i artystycznych Andrzeja Wojciechowskiego. Muzyk jawi się jako wirtuoz klarnetu, z pełną swobodą władający instrumentem, operujący szerokim wachlarzem dynamiki, artykulacji oraz bogatą paletą kolorystyczną. Stwierdzam, że Andrzej Wojciechowski przedstawił dzieło o niekwestionowanych walorach artystycznych na bardzo wysokim poziomie instrumentalnym.
dr hab. Jan Jakub Bokun – Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

[...] Dzieło artystyczne przygotowane przez Andrzeja Wojciechowskiego stanowi unikalne zjawisko artystyczne na scenie muzycznej naszego kraju, prezentując nie tylko wyjątkowe walory prezentowanych kompozycji, ale także bardzo szerokie artystyczne możliwości wykonawcy i jego instrumentu. Kształt dzieła oraz sztuka wykonawcza zasługują na wysoką ocenę.
prof. Andrzej Godek – Akademia Muzyczna w Krakowie

[...]Obydwie kompozycje dedykowane są Andrzejowi Wojciechowskiemu, zostały napisane specjalnie dla Andrzeja Wojciechowskiego i nie będzie przesadą użycie sformułowania A Tribute to Andrzej Wojciechowski. Nie tylko bowiem odpowiadają jego ideom stylistyczno-estetycznym, ale też pozwalają na ukazanie kunsztu artystycznego w całej krasie – mistrzostwa warsztatu instrumentalnego, wielkiej muzykalności oraz rzadkiej umiejętności budowania emocjonalnej narracji muzycznej.
prof. dr hab. Mirosław Pokrzywiński – Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w Warszawie

[...] Upodobanie kompozytora w grze barwami dźwięku jest widoczne w Koncercie klarnetowym z 1995 roku […] Dzieło ma silny ładunek romantyczny, który dyrygent Wojciech Rajski przekazuje z czułością. Jeśli chodzi o solistę, z łatwością przemierza ten wirtuozowski zapis nutowy, w tym ukłonie dla Gershwina.
(Réjean Beaucage) panm360.com 

[...]Koncert klarnetowy [K. Pendereckiego...] jest jednym z tych dzieł kompozytora, które pochodzi – by tak rzec – z „recyclingu”. Pierwotnie powstała wersja Koncertu na altówkę, potem transkrypcja na wiolonczelę, flet, a ostatecznie, w 1997 roku, wersja na klarnet. Klarowność budowy, precyzyjne wykorzystanie technik kompozytorskich i wybitnie wirtuozowska partia solowa – tutaj świetnie zagrana przez Andrzeja Wojciechowskiego – czynią z tego nagrania wydawnictwo godne najwyższej uwagi.
plock.wyborcza.pl – Robert Majewski

 

fot. Krzysztof Winciorek