logotype
   
 
KUP BILET
 

 

Sponsor Strategiczny PFB

energa nowe

 

Główny Sponsor PFB
Mecenas Kultury

logo PGE Energia Ciepa SA pionCMYK 1

Repertuar

Rok Miesiąc Do miesiąca

X MIĘDZYNARODOWY LETNI FESTIWAL MUZYCZNY „SŁOWO I MUZYKA U JEZUITÓW”


Sobota, 15/08/2015, 20:00
Kościół pw. św. Ignacego Loyoli w Jastrzębiej Górze
 

Bilety w cenie  

 Międzynarodowy Letni Festiwal Muzyczny "Słowo i muzyka u Jezuitów" w Jastrzębiej Górze

Malownicza Jastrzębia Góra, oddalona od centrów kultury i centrów ekonomiczno - gospodarczych, dzięki organizacji Międzynarodowego Letniego Festiwalu Muzycznego "Słowo i muzyka u Jezuitów" (tradycyjnie towarzyszącemu Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Organowej w Oliwie) stała się prężnie rozwijającym się ośrodkiem kultury muzycznej, którego centrum stanowi jastrzębiogórski kościół pw. św. Ignacego Loyoli.
Podczas 17 koncertów festiwalowych swój kunszt artystyczny zaprezentują najwybitniejsi przedstawiciele gatunku, organiści – wirtuozi i inni instrumentaliści – kameraliści i soliści różnych generacji z europejskich ośrodków muzycznych, jak i artyści rodzimi. Melomani będą mieli szansę usłyszeć mistrzowskie wykonania zaproszonych artystów w różnorodnym, przystępnym repertuarze różnych epok i styli muzycznych, w tym utwory mało znane i rzadko wykonywane.
W dziesiątej edycji festiwalu jastrzębiogórskiego wezmą udział m.in.:
Eric Dalest (Francja, organy), Jürgen Wolf (Niemcy, organy), Ennio Cominetti (Włochy, organy), Andrzej Chorosiński (organy), Matthias Jacob (Niemcy, organy), Silvano Rodi (Włochy, organy), Jean-Christophe Geiser (Szwajcaria, organy), Ignace Michiels (Belgia, organy), Franz Josef Stoiber (Niemcy, organy), Edyta Fil (flet), Eketerina Antokolskaya (Rosja, wiolonczela), Giulio Mercati (Włochy, organy), Gordon Mansell (Kanada, organy), Jacopo Brusa (Włochy, organy), Roman Perucki (organy), Łukasz Długosz (flet), artyści związani z Gdańskiem, w tym debiutant, Łukasz Szablewski (organy).
Na szczególną uwagę zasługuje koncert na zakończenie festiwalu. 26 sierpnia, odbędzie się koncert w wykonaniu dwóch polskich wybitnych solistów: Łukasza Długosza oraz Romana Peruckiego. Połączenie maestrii tych dwóch artystów w niecodziennej konfiguracji muzycznej, zagwarantuje melomanom najwyższy poziom artystyczny i oryginalność wykonania.

 

Hanna Dys organy
Magdalena Witczak sopran liryko-koloraturowy
Grzegorz Tomaszewski cytra koncertowa/cytra akordowa/cytra węgierska/harfolutnia
Konrad Mielnik
prowadzenie

 

Program:

Marian SAWA
Bogurodzica*

Jan Adam MAKLAKIEWICZ
Ave Maria****

Pietro MASCAGNI
Ave Maria****

Charles Marie WIDOR
Toccata z V Symfonii f-moll op. 42 nr 1*

pieśni odwołujące się do postaci Matki Boskiej w opracowaniu instrumentalnym Grzegorza Tomaszewskiego na cytrę solo:
Z dawna Polski Tyś Królową
Maryjo, Królowo Polski

Franceso DURANTE
Vergin, tutto amor****

Luigi CHERUBINI
Ave Maria****

Jehan ALAIN
Litania*

Michał LORENC
Ave Maria****

Lament Tristana (anonim XIV w.)**

Estampida - Anonim (XVI w.) z Tabulatury organowej Jakuba Paix ***

Grzegorz TOMASZEWSKI
Taniec Polski

Wolfgang Amadeusz MOZART
Alleluja z motetu Exultate, jubilate****

*organy solo
** cytra solo
*** cytra i organy
**** sopran i organy

 

Hanna Dys, organistka, adiunkt na Wydziale Instrumentalnym gdańskiej Akademii Muzycznej. Ukończyła studia w gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Romana Peruckiego oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, w klasie organów prof. Wolfganga Zerera i prof. Pietera van Dijka, gdzie otrzymała dyplom z wyróżnieniem. Stypendystka m.in. Brahms Stiftung, Stypendium dla Twórców Kultury oraz Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Laureatka i uczestniczka konkursów międzynarodowych. Odbyła liczne kursy mistrzowskie w wielu krajach europejskich m. in. u prof. J. Laukvika, prof. L. Ghielmi, prof. O. Latry, prof. D. Rotha. W 2009 roku uzyskała doktorat w zakresie sztuki muzycznej. Prowadzi klasę organów w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Gdańsku. Jej uczniowie i studenci są laureatami konkursów organowych. Prowadzi ożywioną działalność koncertową, zarówno jako solistka jak i kameralistka, jest jurorem konkursów organowych. Występowała na festiwalach muzyki organowej w Polsce i niemal w całej Europie (m.in. Włochy, Finlandia, Rosja, Niemcy, Mołdawia). Ma na swoim koncie współpracę z wybitnymi dyrygentami i muzykami, m. in. Sir Nevillem Marrinerem, Kai Bumanem, Friederem Berniusem, Pawłem Skałubą. W swoim dorobku posiada nagrania solowe. Dwukrotnie nominowana do nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Jest prezenterem organów w Katedrze Oliwskiej.

 

Magdalena Witczak
„(...) Bardzo dobre warunki głosowe, dopracowana technika i ciekawa barwa pozwoliły śpiewaczce wyjątkowo pięknie zabrzmieć (...)"
Ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Łodzi w klasie skrzypiec. Następnie studiowała w klasie śpiewu solowego prof. Bożeny Harasimowicz w gdańskiej Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki, którą ukończyła otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Jest laureatką wielu konkursów sztuki wokalnej. W październiku 2004 zdobyła wyróżnienie oraz dwie nagrody specjalne na I Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. A. Didura w Bytomiu. W maju 2006 uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej, w dyscyplinie artystycznej – wokalistyka. Zadebiutowała rolą Rozyny w „Cyruliku Sewilskim" G. Rossiniego, biorąc udziałw premierze rozpoczynającej obchody 50-lecia działalności Państwowej Opery Bałtyckiej. Wykonuje muzykę operową, oratoryjną, pieśni, musical oraz piosenki rozrywkowe. Ważniejsze role sceniczne: Rozyna w „Cyruliku Sewilskim" G. Rossiniego, Zuzanna w „Weselu Figara" W.A.Mozarta, Norina w „Don Pasquale" G. Donizettiego, Fasquita w „Carmen" G. Bizeta, Oskar w „Balu maskowym" G. Verdiego, Hanna w „Strasznym dworze" St. Moniuszki, Lucia w „Gwałcie na Lukrecji" B. Brittena oraz Stasi w „Księżniczce czardasza" E. Kalmana. Występowała z takimi dyrygentami, jak: J. Maksymiuk, J. Salwarowski, J. Katlewicz, K. Buman, Z. Rychert, B. Jarmołowicz, M.J. Błaszczyk, T. Wicherek, M. Cali, A. Knap, T. Bugaj, S. Chrzanowski, W. Rajski, M. Florencio Jr., R. Silva, J. Przybylski, S. Wróblewski, P. Sułkowski. Zapraszana jest na liczne festiwale krajowe i zagraniczne, współpracuje z Filharmoniami w całej Polsce i Zespołami Muzyki Dawnej. W roku 2008 nagrała z Cappellą Gedanensis solowy motet „In furore" A. Vivaldiego. Wykonuje utwory współczesnych kompozytorów polskich. W październiku 2001 r. została zaproszona do światowego prawykonania „Missa Festiva" K. Rozbickiego, wydanej na płycie CD. Wykonała „Angelus" W. Kilara, „Papa in Memoriam" na sopran, fortepian i sampler elektroniczny gdańskiego kompozytora G. Grubby. W 2007 wzięła udział w wykonaniu „Mszy Górniczej" A. Marko wraz z Polską Filharmonią „Sinfonia Baltica" w Słupsku. W 2009 wykonała Kantatę M. Czerniewicza „I noc otoczy Cię jak światło" i „Pieśń Muzy z dźwiękami trąb i dzwonów" na sopran solo i carillon G. Kupreviciusa z okazji 450-lecia carillonu Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku. W 2012 wykonała 3 dzieła sakralne A. Nikodemowicza na I Międzynarodowym Festiwalu w Lublinie „Czas i dźwięk". W 2013 wzięła udział w prapremierze polskiej musicalu „The Sound of Music" (R. Rodgers, O. Hammerstain), z wielkim sukcesem wykonując partię Matki Przełożonej, w Teatrze Nowym im. Witkacego w Słupsku. W 2015 nagrała płytę wraz z solistami i orkiestrą Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica" w Słupsku, wydaną przez firmę DUX. Koncertuje w kraju i za granicą. W swoim dorobku posiada nagrania radiowe, płytowe i telewizyjne. W październiku 2010 Radio Duńskie zarejestrowało i odtworzyło jej recital z muzyką F. Chopina i V. Belliniego. Uczy śpiewu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Słupsku jako nauczyciel dyplomowany oraz prowadzi szkolenia na temat prawidłowej emisji i impostacji głosu. „(...) Wielka muzykalność, wrażliwość na słowo, nienaganna intonacja i dykcja pozwalają Magdalenie Witczak wprawiać w zachwyt nawet najbardziej wymagających słuchaczy (...)".

 

Grzegorz Tomaszewski urodzony w 1961 roku. Edukację muzyczną rozpoczął od gry na akordeonie, po to by w rezultacie zostać samoukiem cytrzystą. W Polsce – kraju gdzie nie kształci się cytrzystów pobierał lekcje prywatne od nieżyjącego już Bronisława Leszczyńskiego. W roku 1998 oraz 2000 nawiązał kontakt z europejskim środowiskiem muzyków cytrzystów uczestnicząc w spotkaniach i kongresie cytrzystów w Czechach i w Austrii. W przeciwieństwie do nich używających z reguły w czasie koncertu tylko jednej cytry koncertowej Grzegorz Tomaszewski ukazuje pełnię brzmień i możliwości trzech cytr – koncertowej, akordowej i węgierskiej. W swoim dorobku fonograficznym ma dwie płyty nagrane tylko na cytrach – „Rośnie ziele" (2005) oraz „Kuranty przeszłości (2011), a także kilkanaście nagranych z innymi muzykami. Na przestrzeni dwudziestu ostatnich lat grał w Polsce i w siedmiu krajach europejskich reprezentując w 2006 roku Polskie Radio wraz z Michałem Kulentym (saksofony, flety) na Festiwalu Europejskiej Unii Radiowej w Kaustinen (Finlandia ) czy też szerzej polską kulturę w przedsięwzięciach organizowanych przez Konsulat Polski w Mediolanie. W roku 2010 powołał do życia Kwartet Pałucki - zespół składający się z wybitnych postaci polskiego nurtu „world music". Zespół ten w kwietniu 2014 roku – Roku Kolbergowskim przedstawił nowy program zainspirowany zapisami Kolberga pt. „Zapomniane Pieśni Pałuk". Grzegorz Tomaszewski jest autorem kilkudziesięciu tematów skomponowanych na cytrę. www.gregor-cytra.com.

 

Wstęp wolny

 

 

          jastrzebia gora patronat honorowy

 

 

Organizatorzy:

Parafia rzymsko-katolicka pw. Św. Ignacego Loyoli w Jastrzębiej Górze
Ojcowie Jezuici
Polska Filharmonia Bałtycka im. F. Chopina w Gdańsku
Pomorskie Stowarzyszenie „Musica Sacra"

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dofinansowano ze środków Miasta Władysławowa.
Dofinansowano ze środków Starostwa Powiatowego w Pucku.

 dofinansowania jastrzebia gora 2015

jastrzebia gora 2015 patronat medialny

 
 
 
 

Wróć