logotype
   
 
KUP BILET
 

 

Sponsor Strategiczny PFB

energa nowe

 

Główny Sponsor PFB
Mecenas Kultury

logo PGE Energia Ciepa SA pionCMYK 1

Repertuar

Poprzedni miesiąc Poprzedni dzień Następny dzień Następny miesiąc
Rok Miesiąc Do miesiąca

15. Międzynarodowy Letni Festiwal Muzyczny „Słowo i muzyka u Jezuitów”


Środa, 15/07/2020, 20:00
Kościół św. Ignacego Loyoli w Jastrzębiej Górze
 

Bilety w cenie  

 Międzynarodowy Letni Festiwal Muzyczny "Słowo i muzyka u Jezuitów" w Jastrzębiej Górze

Martin Gregorius - organy
Elżbieta Rosińska - 
akordeon

Program:
John Ireland – Alla Marcia
Ludwig van Beethoven - 5 Stücke für Flötenuhr, WoO 33 (nr 5 Allegretto, nr 4 Allegro non piu molto, nr 2 Scherzo)
Sigfrid Karg-Elert – z cyklu Cathedral Windows op. 106: Saluto angelico
Sigfrid Karg-Elert – Valse Mignonne op. 142 nr 2
Cyril Scott – Berceuse (transkrypcja organowa: Arthur Eaglefield Hull)
Béla Bartók – Suita rumuńskich tańców ludowych (transkrypcja organowa: André Isoir)
Leo Sowerby – Carillon
Anna Rocławska-Musiałczyk – Meantime ŚWIATOWA PREMIERA 
Martin Gregorius – Improwizacja

Wstęp wolny

 

Martin Gregorius

Urodzony w 1991 roku w Gdyni koncertujący organista, studiował w Akademii Muzycznej w Gdańsku, Wyższej Szkole Muzycznej w Detmold (Niemcy) oraz Narodowych Wyższych Konserwatoriach Muzycznym w Paryżu i w Lyonie (Francja). Kształcił się w zakresie gry na organach (w tym w ramach podyplomowych, solistycznych studiów mistrzowskich Konzertexamen), improwizacji organowej, muzyki oraz teorii muzyki z kompozycją pod kierunkiem wybitnych pedagogów, m.in: Michela Bouvarda, Hanny Dys, Thierry’ego Escaicha, Françoisa Espinasse’a, László Fassanga, Oliviera Latry, Philippe’a Lefebvre’a, Tomasza Adama Nowaka, Romana Peruckiego, Pierre’a Pincemaille’a, Liesbeth Schlumberger. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich interpretacji i improwizacji organowej, pracując pod kierunkiem najwybitniejszych mistrzów z całego świata, m.in. Paolo Crivellaro, Pietera van Dijka, Andrésa Cea Galána, Ludgera Lohmanna, Michela Radulescu, Louisa Robilliarda, Wolfganga Seifena, Wolfganga Zerera.
W 2017 Martin Gregorius roku uzyskał tytuł doktora w zakresie sztuki muzycznej na Akademii Muzycznej w Poznaniu na podstawie rozprawy „Między improwizacją a kompozycją. Francuska szkoła improwizacji organowej w świetle twórczości wybranych przedstawicieli”. W 2016 roku Martin Gregorius został zwycięzcą dwóch prestiżowych międzynarodowych konkursów improwizacji organowej: „Westfalen Impro 6” w Münster/Billerbeck (Niemcy), gdzie otrzymał także nagrodę publiczności oraz 6. Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Organowej w Aigen-Schlägl (Austria). Jest również laureatem nagród na innych międzynarodowych konkursach improwizacji i interpretacji muzyki organowej, m. in. w Krzeszowie („Organiści Nowej Europy”, 2008), Rumi (2009), Gdańsku (Konkurs im. Sweelincka, 2012), Pontecagnano-Faiano (2014), Luksemburgu (2015). Za wybitne osiągnięcia artystyczne i naukowe otrzymał stypendia i nagrody m.in. Prezydenta Rzeczypospolitej Polski oraz Prezesa Rady Ministrów. Za 2012 rok otrzymał Nagrodę Miasta Gdańska „Młody Twórca w Dziedzinie Kultury”. W 2015 roku został nagrodzony w konkursie artNoble 2015 jako „wyróżniająca się osobowość twórcza”.
Występował w wielu krajach Europy, w Stanach Zjedonczonych oraz prestiżowych salach koncertowych Japonii (m. in. Sapporo Concert Hall „Kitara”, Suntory Hall i Sumida Triphony Hall w Tokio oraz Art Tower w Mito), koncertując jako solista i kameralista wspólnie z wieloma wybitnymi dyrygentami, solistami i orkiestrami, m.in. z Simonem Gaudenzem, Yukim Kakiuchim, Rainerem Küchlem, Maxem Pommerem, Shuntaro Sato, Kanade Yokoyama a także Sapporo Symphony Orchestra i Nordwestdeutsche Philharmonie. Nagrywał dla polskich i japońskich stacji telewizyjnych oraz dla polskiego, niemieckiego, francuskiego i amerykańskiego radia. Prezentował referaty na konferencjach muzykologicznych w kraju i za granicą. W sezonie koncertowym 2017/2018 pełnił funkcję Organisty Tytularnego Sapporo Concert Hall w Japonii, gdzie wydał debiutancką płytę „Taniec witraży”. Od 2018 roku jest kantorem, dyrektorem chórów i organistą kościoła św. Pankracego w Gütersloh w Niemczech, a także dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Organowego „Gütersloher Orgelfrühling“.

Prof. zw. dr hab. Elżbieta Rosińska

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie akordeonu Józefa Madanowskiego. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich w kraju i zagranicą, doskonaląc swoje umiejętności pod kierunkiem tak znakomitych artystów jak Mogens Ellegaard, Stefan Hussong, Mie Miki, Friedrich Lips, Matti Rantanen.
Jako solistka i kameralistka koncertowała w Polsce, Niemczech, Finlandii, Słowacji, Austrii, Iranie, Szwajcarii. Dokonała kilkunastu prawykonań utworów, m.in. K. Olczaka, M. Gordiejuka, K. Naklickiego, P. Słopeckiego, J. Mądrawskiego, K. Cieślika. Prowadzi kursy i seminaria dla nauczycieli gry na akordeonie. Jest autorką artykułów poświęconych muzyce akordeonowej i jej wirtuozom, zamieszczonych na łamach „Ruchu Muzycznego”, „Przeglądu Muzycznego”, „Twojej Muzy” oraz czasopism zagranicznych. Opublikowała książkę Polska literatura akordeonowa 1955-1996. Prowadzi internetowy Katalog Polskiej Muzyki Akordeonowej. Od ponad 20 lat organizuje letnie kursy dla młodych akordeonistów w Wejherowie – Kaszubskie Warsztaty Akordeonowe.
Pracuje w Akademii Muzycznej w Gdańsku na stanowisku profesora. Jej studenci i doktoranci uzyskali wiele nagród i wyróżnień na krajowych i międzynarodowych konkursach akordeonowych, m.in. Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy w Klingenthal (Niemcy), Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej, Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy w Wilnie (Litwa), Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy w Puli (Chorwacja), Concorso Musicale „Citta di Filadelfia” (Włochy), Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Muzyków „Music Seasons” w Pradze (Czechy), Międzynarodowy Konkurs Muzyczny w Treviso (Włochy), Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy „Sancyberie” w Mont-Dore (Francja), Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy w Permie (Rosja), Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy Kaunas Sonorum w Kownie (Litwa), Międzynarodowy Konkurs Muzyczny w Kromberk (Słowenia), Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy Citta di Castelfidarodo (Włochy), Międzynarodowy Konkurs Muzyczny w Belgradzie (Serbia), Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy w Beltinci (Słowenia), Mławski Festiwal Akordeonowy „Od solisty do orkiestry”, Międzynarodowy Konkurs Muzyki Akordeonowej i Popularnej w Giżycku, Międzynarodowe Spotkania Akordeonowe w Sanoku, Ogólnopolski Konkurs Akordeonowy „Harmonia Zdrowia i Muzyki” w Solcu-Zdroju, Turniej Kameralny w Bydgoszczy, Gorlickie Konfrontacje Akordeonowe.
Jej nagrania ukazały się na płytach: Duo Sopot, Chamber Sound CSCD 07037 (2007), Płonące czarownice, vol.1 z serii „Vivat Academia” (2007), Trigonos. Tria na organy i dwa akordeony vol. 4 z serii „Vivat Academia” (2007), Nowe Konstelacje, Studio Nagrań AM Gdańsk(2011), Krzysztof Olczak – Koncert Gdański (Soliton 2012), Rząpielnik czyli szkicownika z Pomorza. Krzysztof Olczak – dziecięce utwory na akordeon solo (Soliton 2013), Akordeonowe Impresje (DUX 2015), A Tre. Bargielski, Krzanowski, Moryto (Requiem Records 2018).
Jest zapraszana do jury konkursów krajowych – Kościerzyna, Mława, Sochaczew, Przemyśl, Solec Kujawski, Grudziądz oraz zagranicznych – Poprad (Słowacja), Pula (Chorwacja), Wilno (Litwa).

Belka Jastrzebia 2020

 
 
 
 

Wróć