Gdański Festiwal Muzyczny – Gala Operowa

Orkiestra PFB
Daniel Smith – dyrygent

Soliści – stypendyści sic itur ad astra foundation:

Inma Hidalgo – sopran
Sandra Šarikovaitė – sopran
Eglė Wyss – mezzosopran
Chuan Wang – tenor
Šarūnas Šapalas – baryton
Martin Mkhize – baryton

W programie: G. Rossini, V. Bellini, G. Verdi, Ch. Gounod, G. Puccini, U. Giordano, E. Korngold

Daniel Smith
Daniel Smith ma nieposkromioną pasję do muzyki. Szybko zdobył światowe uznanie jako jedyny dyrygent, który został laureatem czterech najbardziej prestiżowych międzynarodowych konkursów dyrygenckich, w tym Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, na którym otrzymał również Złotą Batutę i nagrodę orkiestry, oraz Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Sir Georga Solti. Zauważony przez Maestro
Valerego Gergieva, został zaproszony jako pierwszy Australijczyk do dyrygowania Orkiestrą Maryjską. Wyróżniony w magazynie Time, został osobiście ponownie zaproszony jako częsty dyrygent gościnny do Teatru Maryjskiego. Następnie rozpoczął swoją kadencję jako Direttore Principale Ospite w Teatro Carlo Felice w Genui.
Smith to obywatel świata urodzony w Australii, a mieszkający we Włoszech. Z dumą nosi włoski tytuł Ambasadora Kultury Australii. Wykłada w wielu różnych, głównie europejskich instytucjach artystycznych, a dyplomy muzyczne uzyskał na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu, Akademii Muzycznej Chigiana w Sienie, Trinity College w Londynie, University of Music w Bratysławie, Sydney Conservatorium of Music oraz American Academy of Conducting w Aspen.
Zza pulpitu Smith z łatwością zaraża swoją symfoniczną muzykalnością, energią i duchem - zarówno muzyków, jak i publiczność. Po bardzo udanym debiucie z Orkiestrą Maryjską dyrygował gościnnie orkiestrami Filharmonii Londyńskiej, Filharmonii Czeskiej, Filharmonii Izraelskiej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną RAI, Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Frankfurcką Orkiestrą Radiową, orkiestrą New Japan Philharmonic, Królewską Orkiestrą Symfoniczną w Sewilli, Orkiestrą Filharmonii Belgradzkiej, a także na imprezach muzycznych: Mozarteum Festspiele, Estate Musicale Chigiana w Sienie, Aspen Music Festival i Gwiazdach Białych Nocy w Sankt Petersburgu.

Inma Hidalgo
Artystka śpiewała dzieła Ruttera, Pàll Estherhazego, Rossiniego i Beethovena w Teatre Individual w Palma de Mallorca, Brandenburgii, Augsburgu i Filharmonii Berlińskiej. W repertuarze ma takie role, jak m.in. Marcelina w Weselu Figara Mozarta, Paggio w Rigoletto Verdiego, Rosita w Luiza Fernanda F. M. Torroby, Encarna w La Revoltosa R. Chapí, Irene w La Doña, Francisquita A. Vivesa, Pierwsza Dama w Czarodziejskim flecie i Donna Elvira w Don Giovannim W.A. Mozarta, Anna w Nabuco Verdiego, Rowan w The Little Sweep Brittena.
Na Festival Musica Mallorca wystąpiła jako Mercedes w Carmen Bizeta, śpiewała także partię Clotilde w Normie Belliniego pod batutą Andresa Salado w reżyserii Lorenzo Amato. Miała okazję śpiewać w takich salach, jak: Wielka Sala Konserwatorium Czajkowskiego w Moskwie, Łotewska Opera Narodowa, Livings Arts Centre w Toronto, Casa da Musica w Porto, Teatr Campoamor w Oviedo, Teatr Stary w Wilnie, Dzintari Hall w Jürmale i Sala Kolarac w Belgradzie.

Sandra Šarikovaitė
Urodziła się w Kownie. Aktualnie studiuje w Mozarteum w Salzburgu, a jednym z pierwszych, który dostrzegł jej talent, był prof. Vincenzo Manno z Mediolanu. Od początku była prowadzona przez śpiewaczkę operową Egle Wyss, która do tej pory jest jej nauczycielem i inspiracją artystyczną. W ostatnich latach na jej występy sceniczne miał także wpływ Alessandro Misciasci. Jej talent dramatyczny i zdolności wokalne zostały docenione przez Georg Solti Academy 2023, dzięki czemu miała możliwość pracy z takimi pedagogami, jak Leo Nucci, Richard Bonynge, Barbara Frittoli, Jonathan Palmera Lakeland, Jonathan Papp i Stefano Baldasseroni.
W styczniu 2024 roku Sandra Sarikovaite dołączyła do fundacji siaa po udanym występie na Gali Operowej zorganizowanej w ramach Christopher’s Summer Festival 2023 w Starym Teatrze w Wilnie, gdzie wystąpiła z Orkiestrą Symfoniczną Miasta Kowna pod dyrekcją Jonasa Januleviciusa.

Eglė Wyss
Litewski mezzosopran Egle Wyss zachwyca swoim dramatycznym głosem w dziełach Mozarta, Donizettiego, Belliniego, Verdiego, Wagnera, Czajkowskiego i Straussa. Jej ostatnie występy to: Venus (Tannhäuser) w Nowym Teatrze Narodowym w Tokio, Jeanne d'Arc (Die Jungfrau von Orleans) w Domstufen Festspiele Erfurt, Romeo (I Capuleti e i Montecchi) w Litewskiej Operze Narodowej w Wilnie oraz Eboli (Don Carlos) w Litewskiej Operze Narodowej, Łotewskiej Operze Narodowej w Rydze i Estońskiej Operze Narodowej w Tallinie.
Na Festiwalu Wielkanocnym w Salzburgu wystąpiła u boku Jonasa Kaufmanna, a w 2024 roku wystąpi jako Mère Marie de l'Incarnation (Dialogues des Carmélites) w Teatro Cervantes w Maladze, zadebiutuje w Teatro Comunale Bologna, MTS Belgrad, Teatro Sassari, a w roku 2025 zaśpiewa po raz pierwszy w Teatro della Scala w Mediolanie.

Chuan Wang
Jest pierwszym chińskim tenorem, który wystąpił na scenie Teatro alla Scala w Mediolanie. Ukończył Konserwatorium Muzyczne Xinghai w Guangzhou w Chinach i Conservatorio di Milano we Włoszech. Zdobył nagrody na wielu międzynarodowych konkursach, m.in.: Bazzini International Opera Competition, Salvatore Licitra International Lyric Opera Competition, Tenor Viñas International Lyric Opera Competition, na którym otrzymał także nagrodę specjalną Plácido Domingo.
W kwietniu 2017 roku dołączył do programu dla młodych artystów Teatro alla Scala. w jego repertuarze są partie w takich dziełach, jak: Don Pasquale, L'Elisir d'Amore, Il Barbier di Siviglia, Cendrillon, Rigoletto, Gianni Schicchi, Ali Baba i Forty Thieres, II viaggio a Reims, Armida, Ermione, L'inganno Felice i Cavilli. W roku 2021 wystąpił w ramach Festiwalu Rossiniego, a do najważniejszych wydarzeń sezonu 2023-2024 należą: Turandot Pucciniego, Gianni Schicchi i Włoszka w Algierze Rossiniego w Teatro alla Scala oraz innych prestiżowych scenach Europy.

Šarūnas Šapalas
Urodził się w Litwie. Studiował śpiew operowy w wileńskiej Akademii Muzyki i Teatru pod kierunkiem Vytautasa Juozepaitisa. Później ukończył studia na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Dramatycznych w Bratysławie w Słowacji w klasie Dagmar Bezačinskiej. Šarūnas zadebiutował partią Moralesa w operze Carmen Bizeta w Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu w 2014 roku.
W tym samym teatrze wykonywał partie w operach Verdiego, Pucciniego, Masseneta, Bernsteina i Šerkšnyte. W 2015 roku Šarūnas został uznany za najbardziej obiecującego młodego śpiewaka roku w Litwie. W 2016 roku nawiązał także współpracę z Wileńską Operą Miejską, gdzie śpiewał partię Sciarrone w Tosce Pucciniego oraz Wagnera w Fauscie Gounouda. W maju 2017 roku Šarūnas przedstawił się także słowackiej publiczności. Został zaproszony do wykonania partii Aleko opery Rachmaninowa w Teatrze Państwowym w Bańskiej Bystrzycy. Po swoim słowackim debiucie został nazwany przez słowackich krytyków odkryciem roku. W Teatrze Muzycznym w Kłajpedzie wystąpił jako Marcell i Shaunard w Cyganerii Pucciniego. W 2018 roku zadebiutował w Portugalii operą Czajkowskiego Eugen Oniegin na festiwalach Viseu i Bataglia. W 2021 roku zadebiutował jako Don Giovanni w operze ​​Mozarta.

Martin Mkhize
Południowoafrykański baryton Martin Mkhize był członkiem studia operowego Holenderskiej Opery Narodowej. Wystąpił tam m.in. w Cyruliku Sewilskim, Madama Butterfly, Il Martimonio Segreto, Carmen, Napoju Miłosnym,Turandot. Brał udział w światowych prawykonaniach Il Ritratto oraz Jak Anansi uwolnił historie świata. Wcześniej kreował partie w Weselu Figara i Czarodziejskim flecie, i Don Giovannim Mozarta w Cape Town Opera. Brał udział w różnych koncertach Fundacji. Martin Mkhize studiował na Uniwersytecie w Cape Town, gdzie zdobył pierwszą nagrodę oraz nagrodę publiczności w Konkursie Fundacji Schocka.

siaa-foundation.li

gdanskifestiwal.pl

Główny organizator:

fundacja gfm logo 100

Informacje o wydarzeniu

Data wydarzenia piątek, 17/05/2024, 19:00
Cena 32-126,50 zł
Miejsce Sala Koncertowa
Kategorie Wydarzenia Filharmonii, Gdański Festiwal Muzyczny, Koncert symfoniczny