Gdański Festiwal Muzyczny – Anastasia Kobekina

Fot. Julia Altukhova

Koncert Finałowy

Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
Marek Pijarowski – dyrygent
Anastasia Kobekina – wiolonczela

Program:

Friedrich Gulda – Koncert na wiolonczelę i orkiestrę dętą [27’]

Przerwa [20']

Ludwig van Beethoven – V Symfonia c-moll op. 67 [31’]

Anastasia Kobekina
Od lat mieszkająca w Niemczech, Anastasia Kobekina, jeden z najbardziej obiecujących talentów swojego pokolenia, zadebiutowała z orkiestrą, mając zaledwie sześć lat. Od tego czasu grała z takimi orkiestrami, jak Wiener Symphoniker, Konzerthausorchester Berlin, Kammerphilharmonie Bremen, BBC Philharmonic, Moscow Virtuosi, Kremerata Baltica, Orkiestra Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu, Wiener Kammerorchester Kammerorchester Basel, Symphoniker Hamburg, Orchestra della Svizzera Italiana, National Orchestra d’Ile de France, pod dyrekcją takich mistrzów, jak Krzysztof Penderecki, Heinrich Schiff, Omer Meir Wellber, Vladimir Spivakov, Dmitrij Kitajenko. Wystapiła także podczas Rheingau Festival.
W 2019 roku zdobyła brązowy medal podczas XVI Międzynarodowego Konkursu im. Piotra Czajkowskiego. Rok wcześniej uzyskała tytuł New Generation Artist przyznawany przez BBC Radio 3 New Generation Artists Scheme, a także zdobyła nagrody Prix Thierry Scherz oraz Prix André Hoffmann podczas Zimowego Festiwalu Muzycznego Sommets musicaux de Gstaad w Szwajcarii. Jedną z jej głównych pasji jest muzyka kameralna, dlatego często występuje podczas koncertów festiwalowych, współpracując z takimi artystami, jak Gidon Kremer, Yuri Bashmet, Giovanni Sollima, Denis Matsuev, Fazil Say, Vladimir Spivakov, Andras Schiff.
Artystka urodziła się w rodzinie muzyków. Pierwsze lekcje gry na wiolonczeli zaczynała, mając cztery lata, w rodzinnym domu w Jekaterynburgu. Studiowała w Moskwie, a następnie w Kronberg Academy w Niemczech u Fransa Helmersona oraz w Universität der Künste w Berlinie w klasie prof. Jensa Petera Maintza. Także u Jerome’a Pernoo w Konserwatorium w Paryżu oraz u Kristin von der Goltz w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie. W 2015 roku wygrała prestiżowy konkurs TONALi. W latach 2018-2022 uhonorowana tytułem New Generation Artist przyznawanym przez BBC Radio 3. W 2022 roku otrzymała nagrodę Borletti-Buitoni Trust Artists.
Anastasia Kobekina gra na wiolonczeli Antonia Stradivariego z 1698 roku, udostępnionej jej przez Stradivari Stiftung Habisreutinger. W sezonie artystycznym 2023-2024 jest artystką-rezydentką Filharmonii Poznańskiej.

kobekina.info

Marek Pijarowski
Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie dyrygentury Tadeusza Strugały. Swoje umiejętności doskonalił na międzynarodowych kursach mistrzowskich w Weimarze pod kierunkiem, nieżyjącego już, znakomitego dyrygenta łotewskiego, Arvida Jansonsa. Od 1974 roku był związany z Filharmonią Wrocławską – początkowo jako asystent dyrygenta, później jako II dyrygent. W 1974 roku zdobył I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygenckim w Katowicach oraz specjalną nagrodę Orkiestry Filharmonii Śląskiej. Sukces ten przyniósł młodemu dyrygentowi liczne zaproszenia, wśród których szczególne znaczenie miały propozycje występów w Filharmonii Narodowej i z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.
W roku 1980 Marek Pijarowski został powołany na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Wrocławskiej i jednocześnie przejął obowiązki dyrektora artystycznego Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu – obie funkcje pełnił do 2001 roku. W latach 2002-2005 był dyrektorem artystycznym Filharmonii Łódzkiej oraz i dyrygentem Filharmonii Krakowskiej. Marek Pijarowski był również dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach Zdroju. Od sezonu 2007/2008 do sezonu 2020/2021 był dyrygentem-szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
Nieprzerwanie od 50 lat artysta w ramach działalności dyrygenckiej współpracuje ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi w Polsce. Wielokrotnie koncertował za granicą, prowadząc polskie orkiestry. W 1997 roku otrzymał z rąk Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. Zajmuje się również pracą dydaktyczną, prowadząc klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Marek Pijarowski jest dyrygentem honorowym Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.

Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
Orkiestra powstała w 1946 roku. Współtworzyli i prowadzili ją: Robert Satanowski, Zbigniew Chwedczuk, Witold Krzemieński, Antoni Wit, Tomasz Bugaj, Mieczysław Nowakowski, Jerzy Salwarowski, Michael Zilm, Roman Kofman, Marek Pijarowski, Tadeusz Wojciechowski, Kai Bumann i Mykola Diadiura. Dowodem artystycznej pozycji zespołu są koncerty z wybitnymi dyrygentami i kompozytorami, jak m.in.: Ernest Ansermet, Roberto Benzi, Benjamin Britten, Aram Chaczaturian, Riccardo Chailly, Juozas Domarkas, Jerzy Katlewicz, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Witold Lutosławski, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, Kurt Redel, Witold Rowicki, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Saulius Sondeckis, Leopold Stokowski, Tadeusz Strugała, Carlo Zecchi.
Z aplauzem i wyrazami uznania w recenzjach, spotkały się występy Orkiestry m.in. we Włoszech, Austrii, Danii, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Szkocji, Szwajcarii, Rosji, Korei Południowej i na Cyprze. Orkiestra występowała w renomowanych salach koncertowych Filharmonii Berlińskiej, Konzerthaus Berlin i w Złotej Sali Musikverein we Wiedniu. Zespół wielokrotnie gościł na krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych, takich jak: Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Berliner Festwochen, International Summer Festival Ljubljana, Schweriner Musiktage, Frankfurter Festtage der Musik. Muzycy Orkiestry Symfonicznej FP na zamówienie krajowych i zagranicznych firm płytowych, nagrali między innymi: Symfonie Yuna (dla Bild-Kunst w Bonn), Łańcuch II Lutosławskiego (płyta wyróżniona nagrodą Diapason d’Or, Thorofon), dzieła Szymanowskiego (dla wytwórni DUX), płyty dla Polskich Nagrań, Veritonu, CPO Osnabrück i Naxos. W 2013 roku, z okazji jubileuszu 60-lecia Filharmonii Pomorskiej, Orkiestra pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka nagrała Symfonię h-moll Polonia Ignacego Jana Paderewskiego (DUX).
Ważnym wydarzeniem były obchody 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej uświetnione trzema koncertami Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej z udziałem solistów i Chóru Singakademie Frankfurt (Oder) w Poczdamie, Bydgoszczy i Toruniu w 2019 roku. Liczna publiczność wysłuchała dzieła Wojciecha Kilara - Missa pro pace, pod dyrekcją Rudolfa Tierscha.

filharmoniapoznanska.pl

gdanskifestiwal.pl

Główny organizator:

fundacja gfm logo 100

Informacje o wydarzeniu

Data wydarzenia sobota, 18/05/2024, 19:00
Cena 32-75 zł
Miejsce Sala Koncertowa
Kategorie Wydarzenia Filharmonii, Gdański Festiwal Muzyczny, Koncert symfoniczny