Koncert symfoniczny – Oratorium na Boże Narodzenie
Joanna Sojka, fot. Dominika Rusiecka
Orkiestra PFB
Jan Tomasz Adamus – dyrygent
Joanna Sojka – sopran
Matylda Staśto-Kotuła – alt
Bartosz Gorzkowski – tenor
Jakub Borgiel – bas
Chór Cappelli Gedanensis
Filip Cieszyński – przygotowanie chóru
Program:
Jan Sebastian Bach – Oratorium na Boże Narodzenie BWV 248 [80’]
Kantata I
Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage
Kantata II
Und es waren Hirten in derselben Gegend
Kantata III
Herrscher des Himmels, erhöre das Lallen
Joanna Sojka
sopranistka, ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 2016-2017 studiowała w Hochschule für Künste Bremen. Artystka sięga po różnorodny repertuar, w którym ważne miejsce zajmują liczne partie operowe: Królowa Nocy, Pamina, Susanna, Sifare, Zerlina – W.A. Mozarta; Euridice (Orfeo ed Euridice) Ch.W. Glucka; Amina (La sonnambula), Elvira (I Puritani) V. Belliniego; Gilda (Rigoletto) G. Verdiego; Julia (Romeo i Julia) Ch. Gounoda; Zerbinetta – R. Straussa; Adela – J. Straussa; Olimpia – J. Offenbacha, a także muzyka oratoryjna, m.in. Mesjasz, Stworzenie Świata, Wielka Msza c-moll KV 427, Pory Roku, Carmina Burana, Gloria Pouleca i pieśni polskie oraz zagraniczne.
Joanna Sojka występowała zarówno w Polsce, jak i za granicą, w filharmoniach oraz na festiwalach, współpracując m.in. z zespołami takimi jak: Sinfonietta Cracovia, Capella Cracoviensis, Oh! Orkiestra Historyczna, Sinfonia Varsovia, Wrocławska Orkiestra Barokowa czy Baroque Collegium 1685. Na scenach operowych Teatru Wielkiego w Poznaniu, Opery Nova w Bydgoszczy, Palazzo Altemps w Rzymie,Teatru Miejskiego w Gliwicach oraz Warszawskiej Opery Kameralnej kreowała różnorodne role operowe. Miała okazję śpiewać pod batutą tak wybitnych dyrygentów, jak np. Marc Minkowski, Rinaldo Alessandrini, Joshua Rifkin, Dirk Vermeulen czy Dirk Brossé.
W 2021 roku ukazała się pierwsza płyta sopranistki, która zawiera pieśni polskiego kompozytora Eugeniusza Pankiewicza pt. Pieśni nieznane.
Matylda Staśto-Kotuła
Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie ukończyła wydział wokalno-aktorski w klasie dr Ewy Wolak. Już w pierwszych latach studiów w Akademii brała udział w licznych spektaklach i koncertach. W roku 2001 dostała się do International Bach Akademie Stuttgart, gdzie pod batutą Helmutha Rillinga zaśpiewała wiele koncertów. Jako studentka współpracowała z Operą Krakowską, występując w takich spektaklach, jak: L’elisir d’amore - Gaetano Donizetti (2001), Die Verschworenen - Franz Schubert (2002), Intryga i miłość - Giuseppe Verdi (2004), Bal u księcia Orłowskiego - Johann Strauss (2005). Uczestniczyła też w wielu koncertach muzyki oratoryjnej. Od 2008 roku stale bierze udział w festiwalach, m.in. Wratislavia Cantans, Misteria Paschalia, Sacrum Profanum, Warszawska Jesień, Opera Rara, Edinburg Festival, Salzburger Festspiele, Mafestival Brugge, Beethovenfest Bonn, Utrecht Early Music Festival.
Od 2011 roku stale koncertuje z Capellą Cracoviensis, współpracując z takimi dyrygentami, jak: Jan Tomasz Adamus, Andrew Parrott, Christophe Rousset, Paul Goodwin, Ottavio Dantone, Skip Sempè , Paul McCreesh, Vincent Dumestre. Wieloletnia śpiewaczka Chóru Polskiego Radia, z którym koncertowała i nagrywała z sukcesami zarówno w Polsce, jak i za granicą. Ma na koncie również współpracę z Aleksandrem Nowakiem, Johnem Buttem, Marc Minkowski, Ràscher quartet, Aukso, Oh! Orkiestra Historyczna, Freiburger Barockorchester, B'rock Orchestra oraz z Agnieszką Budzińską-Bennet, z którą nagrała dwukrotnie nominowane do Fryderyków "Melodie na Psałterz Polski" Mikołaja Gomółki - Opera Omnia. Stale koncertuje z takimi zespołami, jak: Gabrieli Consort, Il Gardino d’amore, La Poema Harmonique, Oltremontano, Vox luminis , a od 2016 roku również ze słynnym Collegium Vocale Gent pod dyr. Philippe Herreweghe.
Bartosz Gorzkowski
tenor, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu solowego sp. prof. Tomasza Zagorskiego. Jest również absolwentem kierunku reżyseria dźwięku w Instytucie Akustyki Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Laureat III miejsca na Turnieju Polskich Akademii Muzycznych – Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Romualda Tesarowicza w Teatrze Wielkim w Łodzi.
Brał udział w produkcjach operowych takich jak: Albert Herring B. Brittena (Albert Herring), Straszny Dwór S. Moniuszki (Damazy), Orfeusz w Piekle J. Offenbacha (Merkury), Sigismondo G. Rossiniego (Radoski), The Golden Dragon P. Eotvosa (The Young Man), Ja, Şeküre A. Nowaka (Kara). Wykonuje również muzykę oratoryjno-kantatową, m.in. Requiem, Msza c-moll i C-dur W.A. Mozarta, Samson G.F. Händla oraz pasje i kantaty J.S. Bacha. Prezentuje też repertuar pieśniarki, wykonując cykle pieśni Die schöne Müllerin oraz Winterreise F. Schuberta.
Współpracował z dyrygentami takimi jak: Jan Hoffmann, Łukasz Borowicz, Jan Tomasz Adamus, Jerzy Wołosiuk, Przemysław Neumann, a także reżyserami: Karolina Sofulak, Krystianem Lada i Pawłem Świątkiem. Jako solista występował na wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych,
m.in. Mind&Body Festival Brugge, Opera Rara Festival, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Bad Hersfelder Festspiele. Ponadto na deskach Concertgebouw Brugge, Teatru Wielkiego w Poznaniu, Opery na Zamku w Szczecinie, Opery Nova w Bydgoszczy, Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie, Teatru Muzycznego w Poznaniu, Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz filharmoniach poznańskiej, krakowskiej i opolskiej. Swoje umiejętności wokalne doskonalił podczas mistrzowskich kursów wokalnych m.in. u prof. E. Blahovej, prof. I. Kłosińskiej, prof. J. Rappe oraz prof. R. Karczykowskiego.
Jakub Borgiel
bas, student Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w 2018 roku ukończył katowickie Liceum Muzyczne na gitarę klasyczną. Na akademii w Katowicach śpiewał partię Eneasa w Dido i Eneaszu Henry'ego Purcella, a w Operze Śląskiej w Katowicach partię Bartłomieja w Verbum Nobile Stanisława Moniuszki, z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej wystąpił w wykonaniu koncertowym Hagith Karola Szymanowskiego w roli arcykapłana.
Jakub Borgiel jest laureatem III nagrody na ogólnopolskim konkursie wokalnym Krystyna Jamroz (Kielce, 2020), III nagrody na VII Międzyuczelnianym Konkursie Kameralnym na duety instrumentalne i wokalne (Warszawa, 2021), II nagrody na XXII Międzynarodowym Konkursem Wokalny im. Imricha Godina (Wrable, Słowacja, 2021).
Jan Tomasz Adamus
dyrygent, organista, klawesynista, kreator kultury, studiował w Krakowie i Amsterdamie, był wieloletnim wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Od 2008 roku jest dyrektorem naczelnym i artystycznym instytucji kultury Capella Cracoviensis – krakowskiego chóru kameralnego oraz grającej na historycznych instrumentach orkiestry, z którymi wystąpił na wielu znaczących festiwalach i w renomowanych salach koncertowych: Concertgebouw Amsterdam, Theater an der Wien, Haydn Festspiele Brühl, Festiwal Muzyki Polskiej, sala NOSPR, SWR Festspiele Schwetzingen, Bachfest Leipzig, Händel Festspiele Halle. Dokonał wielu nagrań płytowych obejmujących solowy repertuar organowy, dawną muzykę polską, opery barokowe oraz romantyzm na historycznych instrumentach (Chopin, Schubert, Moniuszko).
Cappella Gedanensis
Powołany do życia w 1981 roku zespół Cappella Gedanensis - wówczas jako Zespół Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis - to rozpoznawalna nie tylko na Pomorzu i w całej Polsce, ale także na świecie wizytówka grodu nad Motławą, jak i naszej ojczyzny. Zespół początkowo przyjął kierunek działania oparty na opracowywaniu dzieł muzyki gdańskiej, działalności koncertowej i nagraniowej.
Świadomość przebogatej spuścizny muzyki barokowej Gdańska, podówczas najbogatszego materialnie miasta w Polsce, postawiła przed rozpoczynającą działalność Cappellą Gedanensis niełatwe zadanie. Lata pracy muzyków udowodniły, że wiekowa marka gdańskiego zespołu została nie tylko przywrócona współczesności poprzez odkrycie na nowo arcydzieł sprzed wieków, ale i umocniona przez nowe projekty.
W dorobku repertuarowym Cappelli Gedanensis znalazły się zatem dzieła takich mistrzów gdańskich, jak: Franciscus de Rivulo, Paul Siefert, Kaspar Förster, Crato Büthner, Christoph Werner, Nicolaus Zangius, Johann Valentin Meder, Theophil Andresa Volckmar, Maximilian Dietrich Freislich, Johann Balthazar Christian Freislich. Zespół podjął się także trudu przybliżania swoim słuchaczom wielkich arcydzieł oratoryjno-kantatowych baroku europejskiego. Warto przy tym wspomnieć o utworach takich kompozytorów, jak: Georg Friedrich Händel, Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Giovanni Battista Pergolesi, Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Schubert czy Joseph Haydn.
Informacje o wydarzeniu
Data wydarzenia | piątek, 20/12/2024, 19:00 |
Cena | 27-121,50 zł |
Miejsce | Sala Koncertowa |
Kategorie | Wydarzenia Filharmonii, Koncert symfoniczny |