Koncert symfoniczny – Oratorium na Boże Narodzenie
Joanna Sojka, fot. Dominika Rusiecka
Orkiestra PFB
Jan Tomasz Adamus – dyrygent
Joanna Sojka – sopran
Yana Hurtova – alt
Bartosz Gorzkowski – tenor
Jakub Borgiel – bas
Chór Cappelli Gedanensis
Filip Cieszyński – przygotowanie chóru
Program:
Jan Sebastian Bach – Oratorium na Boże Narodzenie BWV 248 [80’]
Kantata I
Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage
Kantata II
Und es waren Hirten in derselben Gegend
Kantata III
Herrscher des Himmels, erhöre das Lallen
Joanna Sojka
sopranistka, ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 2016-2017 studiowała w Hochschule für Künste Bremen. Artystka sięga po różnorodny repertuar, w którym ważne miejsce zajmują liczne partie operowe: Królowa Nocy, Pamina, Susanna, Sifare, Zerlina – W.A. Mozarta; Euridice (Orfeo ed Euridice) Ch.W. Glucka; Amina (La sonnambula), Elvira (I Puritani) V. Belliniego; Gilda (Rigoletto) G. Verdiego; Julia (Romeo i Julia) Ch. Gounoda; Zerbinetta – R. Straussa; Adela – J. Straussa; Olimpia – J. Offenbacha, a także muzyka oratoryjna, m.in. Mesjasz, Stworzenie Świata, Wielka Msza c-moll KV 427, Pory Roku, Carmina Burana, Gloria Pouleca i pieśni polskie oraz zagraniczne.
Joanna Sojka występowała zarówno w Polsce, jak i za granicą, w filharmoniach oraz na festiwalach, współpracując m.in. z zespołami takimi jak: Sinfonietta Cracovia, Capella Cracoviensis, Oh! Orkiestra Historyczna, Sinfonia Varsovia, Wrocławska Orkiestra Barokowa czy Baroque Collegium 1685. Na scenach operowych Teatru Wielkiego w Poznaniu, Opery Nova w Bydgoszczy, Palazzo Altemps w Rzymie,Teatru Miejskiego w Gliwicach oraz Warszawskiej Opery Kameralnej kreowała różnorodne role operowe. Miała okazję śpiewać pod batutą tak wybitnych dyrygentów, jak np. Marc Minkowski, Rinaldo Alessandrini, Joshua Rifkin, Dirk Vermeulen czy Dirk Brossé.
W 2021 roku ukazała się pierwsza płyta sopranistki, która zawiera pieśni polskiego kompozytora Eugeniusza Pankiewicza pt. Pieśni nieznane.
Yana Hurtova
mezzosopranistka, absolwentka studiów Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wokalnej prof. Małgorzaty Ratajczak. Laureatka II nagrody w I Międzynarodowym Konkursie Pieśni 1st International Competition ARTSONG OPUS 2021.
W 2010 roku ukończyła szkołę muzyczną II stopnia w Odessie, w klasie fortepianu. W 2019 roku grała rolę Kornelii w operze G.F. Haendla Juliusz Cezar (projekt studencki). W 2020/2021 roku brała udział w Studenckiej Gali Operowo-Operetkowej na scenie Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. W marcu 2021 roku brała udział w festiwalu Opera Rara jako cover w operze The Golden Dragon pod dyrekcją Edo Frenkela. Wcieliła się w postać Dorabelli z Cosi fan tutte W.A. Mozarta w kwietniu 2021 roku, w projekcie akademickim.
Jako solistka koncertowała w Polsce, Niemczech, Ukrainie. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Mariusza Kwietnia, Marcela Bona, Kalle Koiso-Kanttila, Paula Esswooda, Jana Tomasza Adamusa. Muzyka jest jej pasją, która inspiruje i napełnia jej duszę. W kręgu jej zainteresowań mieszczą się utwory takich kompozytorów, jak Haendel, Mozart, Rossini, Schubert, Bizet, Verdi, Moniuszko, Rimsky-Korsakov.
Bartosz Gorzkowski
tenor, absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego (śpiew solowy) oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (reżyseria dźwięku), a swoje umiejętności wokalne doskonalił także podczas mistrzowskich kursów wokalnych.
Śpiewał m.in. w Sigismondo Gioacchina Rossiniego (Radoski), The Golden Dragon Petera Eötvosa (The Young Man) oraz w Kabaliście Józefa Elsnera (Walery). Brał udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych (m.in. MA Festival Brugge, Opera Rara Festival, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Bad Hersfelder Festspiele, Rossini in Wildbad – Belcanto Opera Festival, Musica Sacromontana). Jest także laureatem konkursów wokalnych.
Współpracuje z zespołem muzyki dawnej Capella Cracoviensis, z którym wykonuje dzieła oratoryjno-kantatowe oraz operowe. Występował m.in. w Concertgebouw Brugge, Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatrze Muzycznym w Poznaniu, Filharmonii Opolskiej, Operze i Filharmonii Podlaskiej oraz ICE Kraków.
Artysta jest solistą Męskiego Kameralnego Zespołu Śpiewu Cerkiewnego Partes, z którym koncertuje w kraju i za granicą (dotąd m.in. w Estonii, Serbii, Ukrainie, Słowacji). W swoim dorobku ma również nagrania fonograficzne.
Jakub Borgiel
bas, student Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w 2018 roku ukończył katowickie Liceum Muzyczne na gitarę klasyczną. Na akademii w Katowicach śpiewał partię Eneasa w Dido i Eneaszu Henry'ego Purcella, a w Operze Śląskiej w Katowicach partię Bartłomieja w Verbum Nobile Stanisława Moniuszki, z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej wystąpił w wykonaniu koncertowym Hagith Karola Szymanowskiego w roli arcykapłana.
Jakub Borgiel jest laureatem III nagrody na ogólnopolskim konkursie wokalnym Krystyna Jamroz (Kielce, 2020), III nagrody na VII Międzyuczelnianym Konkursie Kameralnym na duety instrumentalne i wokalne (Warszawa, 2021), II nagrody na XXII Międzynarodowym Konkursem Wokalny im. Imricha Godina (Wrable, Słowacja, 2021).
Jan Tomasz Adamus
dyrygent, organista, klawesynista, kreator kultury, studiował w Krakowie i Amsterdamie, był wieloletnim wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Od 2008 roku jest dyrektorem naczelnym i artystycznym instytucji kultury Capella Cracoviensis – krakowskiego chóru kameralnego oraz grającej na historycznych instrumentach orkiestry, z którymi wystąpił na wielu znaczących festiwalach i w renomowanych salach koncertowych: Concertgebouw Amsterdam, Theater an der Wien, Haydn Festspiele Brühl, Festiwal Muzyki Polskiej, sala NOSPR, SWR Festspiele Schwetzingen, Bachfest Leipzig, Händel Festspiele Halle. Dokonał wielu nagrań płytowych obejmujących solowy repertuar organowy, dawną muzykę polską, opery barokowe oraz romantyzm na historycznych instrumentach (Chopin, Schubert, Moniuszko).
Cappella Gedanensis
Powołany do życia w 1981 roku zespół Cappella Gedanensis - wówczas jako Zespół Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis - to rozpoznawalna nie tylko na Pomorzu i w całej Polsce, ale także na świecie wizytówka grodu nad Motławą, jak i naszej ojczyzny. Zespół początkowo przyjął kierunek działania oparty na opracowywaniu dzieł muzyki gdańskiej, działalności koncertowej i nagraniowej.
Świadomość przebogatej spuścizny muzyki barokowej Gdańska, podówczas najbogatszego materialnie miasta w Polsce, postawiła przed rozpoczynającą działalność Cappellą Gedanensis niełatwe zadanie. Lata pracy muzyków udowodniły, że wiekowa marka gdańskiego zespołu została nie tylko przywrócona współczesności poprzez odkrycie na nowo arcydzieł sprzed wieków, ale i umocniona przez nowe projekty.
W dorobku repertuarowym Cappelli Gedanensis znalazły się zatem dzieła takich mistrzów gdańskich, jak: Franciscus de Rivulo, Paul Siefert, Kaspar Förster, Crato Büthner, Christoph Werner, Nicolaus Zangius, Johann Valentin Meder, Theophil Andresa Volckmar, Maximilian Dietrich Freislich, Johann Balthazar Christian Freislich. Zespół podjął się także trudu przybliżania swoim słuchaczom wielkich arcydzieł oratoryjno-kantatowych baroku europejskiego. Warto przy tym wspomnieć o utworach takich kompozytorów, jak: Georg Friedrich Händel, Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Giovanni Battista Pergolesi, Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Schubert czy Joseph Haydn.
Informacje o wydarzeniu
Data wydarzenia | piątek, 20/12/2024, 19:00 |
Cena | 27-121,50 zł |
Miejsce | Sala Koncertowa |
Kategorie | Wydarzenia Filharmonii, Koncert symfoniczny |