Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. ks. S. Ormińskiego

Joanna Freszel, fot. Kinga Karpati & Daniel Zarewicz
Tradycja i nowoczesność
Orkiestra PFB
Jacek Rogala – dyrygent
Joanna Freszel – sopran
Mariusz Godlewski – baryton
Agata Kielar-Długosz – flet
Łukasz Długosz – flet
Roman Perucki – organy
Chór 441 Hz
Młodzieżowy Chór Mieszany Cantilena z OSM im. F. Nowowiejskiego
Anna Borkowicz – przygotowanie chórów
Program:
Jerzy Kornowicz – Murale II na dwa flety, organy i orkiestrę podwójną (prawykonanie) [13']
Gabriel Fauré – Requiem op. 48 [36']
Joanna Freszel
Urodzona w Warszawie sopranistka, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: Wydziału Wokalnego w klasie Jadwigi Rappé i Podyplomowego Międzywydziałowego Studium Pieśni. Od wielu lat koncertuje w towarzystwie najlepszych polskich zespołów kameralnych i orkiestr symfonicznych. Specjalizuje się w interpretacji muzyki współczesnej. Śpiewała m.in. utwory G. Crumba, G. Ligetiego, R. Haubenstocka-Ramatiego, I. Strawińskiego, P. Mykietyna. Dokonała prawykonań kompozycji A. Pärta, M. Nikodijevicia, U. Caine’a, E. Knapika. Nie ogranicza się jednak do muzyki najnowszej i z powodzeniem wykonuje dzieła z repertuaru barokowego, klasycznego i romantycznego. Gościła na deskach teatrów operowych w Polsce, Irlandii, Estonii, Hiszpanii i we Włoszech. Występowała w ramach renomowanych festiwali (w Aix-en-Provence, Contrechamps Festival w Genewie), na zagranicznych tournée (trasa koncertowa z cyklem Chantefleurs et chantefables Lutosławskiego) oraz specjalnych koncertach (recital Frédéric Chopin and Franz Liszt w siedzibie UNESCO w Paryżu).
Laureatka prestiżowych nagród i wyróżnień w konkursach śpiewaczych, zarówno polskich, jak i zagranicznych. W 2015 roku ukazała się debiutancka płyta artystki real life song, poświęcona polskim kompozytorom współczesnym, która otrzymała nominację do statuetki Fryderyk 2016 w dwóch kategoriach, oraz nagrodę Orphée d’Or 2016, przyznawaną przez Académie du Disque Lyrique. W 2017 roku została uhonorowana Paszportem Polityki.
Mariusz Godlewski
Absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Jest laureatem wielu konkursów krajowych i zagranicznych. Był stypendystą wrocławskiego samorządu w Dziedzinie Kultury i Sztuki dla Młodych Utalentowanych Wrocławian oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2001-2002 przebywał na stypendium w Wiedniu, w klasie prof. Leopolda Spitzera. Występuje na najważniejszych scenach w Polsce (m.in. w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej) i za granicą.
W latach 2019-2022 na zamówienie NIFC powstały trzy solowe płyty z pieśniami S. Moniuszki, które artysta nagrał wraz z pianistą Radosławem Kurkiem. W kolekcji płytowej Mariusz Godlewski posiada również nagrane opery Moniuszki: Straszny dwór (jako Zbigniew), Flis (Jakub), Beata (Henryk Volsey), Halka (Janusz) oraz płytę z pieśniami F. Chopina. Artysta w 2022 roku otrzymał Nagrodę Samorządu Województwa Mazowieckiego im. Cypriana Kamila Norwida za nagranie II tomu pieśni S. Moniuszki oraz kreację Podczaszyca w nagraniu Hrabiny. Mariusz Godlewski w swoim repertuarze posiada wiele głównych partii operowych. Artysta wykonuje również lirykę wokalną Schuberta i Brahmsa oraz niemiecką i angielską muzykę baroku. Za rolę Scarpii w Tosce G. Pucciniego Mariusz Godlewski został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii: najlepszy śpiewak (2014).
Agata Kielar-Długosz
Wybitna polska flecistka, propagatorka muzyki polskiej. Absolwentka studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium, Hochschule für Musik w Weimarze oraz Yale University w New Haven. Laureatka międzynarodowych konkursów fletowych, m.in. w Uelzen, Padwie, Ovadzie, Viggiano oraz Timișoarze. Była pierwszą flecistką Bayerisches Symphonieorchester München. Współpracowała również z Münchener Kammerorchester i Bach Collegium München. Jako solistka grała pod batutą takich dyrygentów, jak: Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Salwarowski, Marek Pijarowski, Agnieszka Duczmal.
Nagrała 18 albumów muzycznych. Płyta For You, Anne-Lill (DUX) przez krytyków została uznana za jeden z najciekawszych albumów z muzyką kameralną ostatnich lat. W 2017 roku otrzymała nominację do prestiżowej nagrody fonograficznej ICMA (International Classical Music Award) w kategorii Koncert solowy za płytę Flute Reflections, również wydaną nakładem wytwórni DUX. Do tej pory powstało ponad 250 utworów jej dedykowanych.
Artystka wielokrotnie prawykonywała koncerty polskich i zagranicznych kompozytorów, m.in.: Enjotta Schneidera, Igora Shcherbakova, Pawła Mykietyna, Jerzego Kornowicza, Pawła Łukaszewskiego, Mikołaja Góreckiego, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil czy Piotra Mossa, które transmitowane były przez czołowe rozgłośnie radiowe. Dokonała szeregu nagrań archiwalnych, radiowych oraz telewizyjnych. Od wielu lat współpracuje z wybitnym organistą Romanem Peruckim. Kooperacja zaowocowała wieloma projektami koncertowymi i nagraniowymi.
Za niezwykłe osiągnięcia otrzymała wiele nagród i stypendiów, m.in: nagrody Komisji Fulbrighta oraz programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska, DAAD, KAAD, All Flutes Plus, Jeunesses Musicales oraz Top Wind. Była wieloletnią stypendystką fundacji Yehudi Menuhin Live Music Now. Płyta z udziałem flecistki Roman Palester. Concertinos, wydana przez wytwórnię Anaklasis, została nominowana do nagrody Fryderyk 2021. Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich przyznało artystce Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich 2021 za szczególne zasługi dla promocji muzyki polskiej na świecie. W 2021 roku otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Za wybitne zasługi dla kultury polskiej została odznaczona przez Prezydenta RP zaszczytnym Orderem Odrodzenia Polski.
Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz, fot. Dorota Bodna
Łukasz Długosz
Uznany przez międzynarodowych krytyków za jednego z najwybitniejszych flecistów na świecie (m.in. luksemburskie Pizzicato za płytę Flute Stories). Jest również najliczniej uhonorowanym w historii polskim flecistą. Nagrał ponad 60 albumów płytowych, które zostały wysoko ocenione przez krytykę europejską i za które otrzymał wiele prestiżowych międzynarodowych nagród fonograficznych, w tym wielokrotnie nagrodę International Classical Music Award (ICMA), Pizzicato Supersonic Award, Gasteig Musik Preis oraz Fryderyki. Zwycięzca kilkunastu konkursów międzynarodowych, w tym tak prestiżowych, jak te w Paryżu, Monachium czy Odense.
Współpracuje z wieloma renomowanymi orkiestrami. Jako solista występował m.in. w: Carnegie Hall, Musikverein Goldener Saal oraz Konzerthaus w Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie, Gasteig Carl Orff Saal oraz Herkulessaal w Monachium, Poly Theatre w Pekinie, Xinghai Concert Hall w Guangzhou, Shanghai Concert Hall, Opera House w Katarze, Sala Koncertowa im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Grał pod batutą takich gwiazd, jak Zubin Mehta, James Levine, Mariss Jansons, Walerij Giergijew, Jesús López Cobos, Jerzy Maksymiuk, Jan Krenz, Jerzy Semkow, Jacek Kaspszyk, Gabriel Chmura i Agnieszka Duczmal. Był wielokrotnie zapraszany do wykonania koncertu fletowego Krzysztofa Pendereckiego, dyrygowanego przez samego kompozytora.
W 2010 roku Łukasz Długosz miał swój debiut fonograficzny z London Symphony Orchestra. Artysta dokonał wielu nagrań archiwalnych, radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Jego koncerty były wielokrotnie transmitowane przez najważniejsze rozgłośnie radiowe, takie jak: BBC Radio 3, NDR, SWR, BR4, Deutschland Radio Kultur, Polskie Radio 2, Radio France, RMF Classic. Od wielu lat współpracuje z wybitnym organistą Romanem Peruckim.
Do tej pory powstało ponad 250 utworów dedykowanych jemu oraz jego żonie, Agacie Kielar-Długosz, które po prawykonaniu nadal są promowane i uwieczniane fonograficznie. Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków przyznał artyście statuetkę Orfeusz 2016. Z kolei Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich wręczyło mu tegoroczną Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich. Za wybitną działalność kulturalną i promocję kultury polskiej Łukasz Długosz został odznaczony przez Prezydenta RP zaszczytnym Orderem Odrodzenia Polski, Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz otrzymał tytuł profesora sztuki.
Roman Perucki, fot. Edyta Steć
Roman Perucki
Jeden z najznakomitszych współczesnych organistów. Ukończył gdańską Akademię Muzyczną w klasie organów prof. Leona Batora w 1986 roku. Od 1997 roku jest profesorem tejże uczelni (w latach 1996-1999 był prorektorem ds. artystycznych). Do 2020 roku pełnił funkcję Kierownika Katedry Organów, Akordeonu, Klawesynu, Gitary i Harfy.
Dyrektor Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Z jego inicjatywy powstało Gdańskie Centrum Muzyczno-Kongresowe, obecna siedziba instytucji. Powołał do życia Społeczną Szkołę Muzyczną II stopnia w Gdyni, której był kuratorem przez 16 lat. Pełni ponadto funkcję prezesa Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Sacra, z którym organizuje m.in. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie, Międzynarodowy Konkurs Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka oraz festiwale organowe w kościołach Pomorza Gdańskiego. Prowadzi kursy mistrzowskie w Europie i obu Amerykach oraz wykłady w szkołach i uczelniach w całej Polsce. Jest jurorem międzynarodowych konkursów organowych oraz autorem pierwszego polskiego podręcznika do nauki improwizacji.
W swoim dorobku ma już ponad 2800 recitali. Koncertował w najsłynniejszych katedrach i salach koncertowych świata, m.in. w Notre Dame (Paryż) czy Mariinsky Theater (St. Petersburg). Występuje w niemal wszystkich państwach Europy, a także w Chinach, Japonii, Australii, Meksyku i USA. Jest pierwszym organistą Archikatedry Oliwskiej, a od 1999 roku prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej.
Roman Perucki wydał kilka albumów muzycznych. Jego płytę z Messe pour les paroisses Couperina publicysta Ruchu Muzycznego uznał w za najlepsze nagranie 1991 roku wydane w Polsce, a II Płyta Oliwska została nominowana do Fryderyka. W swoim dorobku posiada platynową płytę z 1998 roku. Artysta jest wykonawcą licznych prawykonań, skomponowanych specjalnie dla niego przez Pawła Łukaszewskiego, Grażynę Pstrokońską-Nawratil i Pawła Szymańskiego, oraz w ostatnich pięciu latach koncertów organowo-fletowych z orkiestrami: Enjotta Schneidera, Joanny Bruzdowicz-Tittel, Piotra Mossa, Pawła Mykietyna czy Dariusza Przybylskiego.
Posiada liczne odznaczenia i nagrody, w tym najwyższe odznaczenia papieskie, przyznane przez Jana Pawła II oraz Benedykta XVI. W 2005 roku uzyskał złotą odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej. Następnie Pomorską Nagrodę Artystyczną za rok 2006 oraz nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. Został też uhonorowany Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Jacek Rogala
Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończył studia: kompozytorskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992). Od roku 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i festiwali: Świętokrzyskie Dni Muzyki, Lato w Filharmonii, Festiwal Filmu i Muzyki. W 2012 roku zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę.
W latach 90. był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, a także współpracował jako stały gościnny dyrygent z Orkiestrą Capella Bydgostiensis. Następnie przebywał na stypendium dyrygenckim im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. W tym okresie pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, a następnie kierował Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II Polskiego Radia. W 1999 roku sprawował kierownictwo artystyczne Dni Grażyny Bacewicz – festiwalu PR i TVP. W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców.
Rogala jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM (2000). Przez kilkanaście lat prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, a od roku 2016 jest adiunktem w Akademii Muzycznej w Łodzi. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych pierwszej kadencji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2012 roku jest wiceprzewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich.
Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała dwa Fryderyki w kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej nagrał m.in. cykl czterech płyt Album Polski, płytę We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika oraz płytę Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej.
Główny organizator:
Stowarzyszenie Komitet Organizacyjny Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. S. Ormińskiego
Informacje o wydarzeniu
Data wydarzenia | czwartek, 23/10/2025, 19:30 |
Cena | Wstęp wolny |
Miejsce | Sanktuarium NMP Wspomożenia Wiernych w Rumi |
Kategorie | Wydarzenia Filharmonii, Koncert symfoniczny |