Wiedeńskie improwizacje – koncert na organy, saksofon i sopran
Johannes Ebenbauer – organy
Susanne Ebenbauer – sopran
Georg Gratzer – saksofon
Prowadzenie: Konrad Mielnik
Program:
Anton Heiller – Tanz-Toccata
Improwizacja nt. chorału gregoriańskiego Da pacem Domine
Improwizacja nt. basso ostinato z XVII wieku
Improwizacja nt. hymnu Ave maris stella
Georg Gratzer – Anubis
Improwizacja nt. Magnificatu
Astor Piazzolla – Tanti anni prima, Ciquilín de Bachíne
Georg Gratzer – Chazcon
Johannes Ebenbauer jest austriackim organistą, dyrygentem i kompozytorem. Urodził się w 1963 roku w Strallegg w Styrii. Pierwsze lekcje gry na instrumentach pobierał u swojego dziadka, a w późniejszych latach uczył się gry na fortepianie i organach w w Bischöfliche Gymnasium w Grazu. W 1985 roku ukończył wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny w Grazu, gdzie zdobył dyplom z muzyki kościelnej (organy, dyrygentura, śpiew, kompozycja). Od 1985 roku pełnił funkcję asystenta muzycznego w Katedrze św. Szczepana w Wiedniu, gdzie w 1991 roku został mianowany Dyrektorem ds. Muzyki Katedralnej. W latach 1985-1988 ponownie kształcił się w zakresie gry na organach, tym razem na Uniwersytecie Wiedeńskim, a 1994 roku uzyskał tytuł doktora. Od 2022 roku jest wykładowcą Wiedeńskiego Uniwersytetu Muzycznego oraz Vienna Diocesesan Conservatory, a jego działalność pedagogiczna oscyluje m.in. wokół improwizacji organowej oraz muzyki liturgicznej. W roku 2013 został profesorem organów i improwizacji wiedeńskiego University of Music and Performing Arts, gdzie od 2020 roku piastuje stanowisko Dyrektora Instytutu Organów, badań nad muzyką organową oraz muzyki kościelnej. Jest laureatem nagrody Golden Distinguished Service Order of the Republic of Austria, którą zdobył w 2006 roku.
Artysta postrzega grę na organach, a w szczególności improwizację organową, jako znakomite narzędzie komunikacji niewerbalnej i ekspresji artystycznej, dzięki bezpośredniemu wpływowi na publiczność. Maestro fascynuje zarówno interpretacja na temat istniejących dzieł muzycznych, jak i improwizacja „tu i teraz”. Johannes Ebenbauer angażuje się w projekty muzyczne z udziałem organów (jako instrumentu centralnego), trąbki, kornetu, saksofonu, w poszukiwaniu nowych, inspirujących brzmień.
Susanne Ebenbauer
Pochodząca z Wiednia sopranistka. Studiowała śpiew solowy w Konserwatorium Goethego w Wiedniu w klasie słynnej śpiewaczki operowej Hilde Roessl-Majdan. Następnie kształciła się pod okiem profesorów Waltera Berry'ego, Eli Berger, Tünde Szaboki, Nicoli Martinika i Heleny Łazarskiej. Dodatkowo ukończyła historię sztuki i muzykologię na Uniwersytecie Wiedeńskim.
Artystka ma na swoim koncie liczne koncerty, podczas których występowała w charakterze solistki wraz z Chórem ORF oraz Arnold Schoenberg Choir pod dyrekcją Erwina Ortnera, m.in. w wiedeńskich Musikverein czy Konzerthaus, podczas Festiwalu w Salzburgu, a także Festiwalu w Strasburgu. W repertuarze artystki znajduje się m.in. muzyka operowa w koncertowych aranżacjach.
Susanne Ebenbauer wykonała kilka światowych prawykonań współczesnych kompozycji we współpracy z Pinchasem Steinbergiem, Ingo Metzmacherem, Beatem Furrerem, Hansem Zenderem, Peterem Etvösem, Adrianą Hölsky, Michaelem Gielenem, Johannesem Ebenbauerem i innymi artystami. W 2022 roku występowała w ramach Festiwalu Wiedeńskiego, jako jedna z solistek, podczas światowej premiery Messe! Otto M. Zykana. Ponadto występuje jako solistka w ramach koncertów kameralnych oraz koncertów muzyki kościelnej. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich na całym świecie: z Jessicą Cash (Guildhall School of Music, Londyn), z Ashley Stafford (Royal College of Music, Londyn), z Peterem Elkusem (Nowy Jork) czy z Julią Hamari (Vienna Master Classes).
Georg Gratzer
Multiinstrumentalista urodzony w malowniczej austriackiej wiosce Graz. Od dziecka interesował się różnymi gatunkami muzyki, grał na wielu instrumentach, w tym także etnicznych, a w późniejszych latach skoncentrował się na muzyce jazzowej i improwizacji. W 2003 roku ukończył z wyróżnieniem studia z zakresu gry na saksofonie na Graz University of Arts. Naukę kontynuował w Nowym Jorku, gdzie kształcił się w zakresie jazzu, uczęszczając na liczne kursy mistrzowskie prowadzone m.in. przez Neda Rothenberga oraz Roberta Dicka. W ramach stypendium austriackiego rządu wyjechał do Londynu, gdzie współpracował z gitarzystą Thomasem Mauerhoferem, zajmując się muzyką do spektakli teatralnych, improwizacją i muzyką elektroniczną.
W 2001 roku wraz z wirtuozem skrzypiec Klemensem Bittmannem założył zespół Beefólk, koncentrujący się na muzyce folkowej. Grupa czerpała z tradycyjnych serbskich i chorwackich kompozycji, a także dzieł Astora Piazzolli, nagrywając je w nowych, unikatowych, jazzowych aranżacjach. Krytycy okrzyknęli grupę mianem Zappa Folk, a tournée obejmowało Chiny i całą Europę. Muzyk angażuje się dodatkowo w inne projekty muzyczne, np. współpracę z organistą Johannesem Ebenbauerem, łączącą instrumenty dęte drewniane z organami.
Liczne podróże Georga Gratzera zainspirowały muzyka do poszukiwania nowych brzmień i gry na tradycyjnych etnicznych instrumentach, takich jak chiński flet dizi, indyjski flet bansuri czy peruwiańska fletnia zampoña. Od 2010 roku jest dyrektorem artystycznym austriackiego festiwalu Arts Festival KOMM.ST, organizowanego we wschodniej Styrii (Austria).
Partner wydarzenia:
Informacje o wydarzeniu
Data wydarzenia | wtorek, 10/10/2023, 19:00 |
Cena | 16-53 zł |
Miejsce | Sala Koncertowa |
Kategorie | Wydarzenia Filharmonii, Koncert kameralny, Recital organowy |