W kwietniu zobaczymy wielu znakomitych pianistów. Gábor Farkas uświetni Galę Pomorskiej Nagrody Artystycznej, Alexander Korsantia zagra z Orkiestrą PFB pod batutą George'a Tchitchinadze, a dwóje z trójki dyplomantów Akademii Muzycznej w Gdańsku to pianiści - Klara Jachimczak i Bartosz Wiśniewski (trzecim jest akordeonista Dominik Żych). Miesiąc otwiera szczególny koncert w Archikatedrze Oliwskiej, z dwoma harfistami Carlosem Peña Montoyą oraz Juliuszem Wesołowskim w roli solistów.
Już 25 kwietnia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbędzie się uroczysta Gala Pomorskiej Nagrody Artystycznej. To wtedy marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk wręczy statuetki Gryfa Pomorskiego, zaprojektowane przez Marię Kuczyńską. Nagroda przyznawana jest w trzech kategoriach: Kreacja Artystyczna (troje spośród dziesięciu nominowanych), Pomorska Nadzieja Artystyczna (jeden laureat z trójki nominowanych) oraz Mecenat Kultury (jedna firma spośród trzech nominowanych). Ponadto marszałek województwa pomorskiego może przyzać Wielką Pomorską Nagrodę Artystyczną za całkoształt tworczości.
Miesiąc otwieramy już 1 marca koncertem skrzypcowym dwukrotnego laureata Oscara Ericha Wolfganga Korngolda – z Orkiestrą PFB zagra świetny Jarosław Nadrzycki. Niespełna tydzień później gościmy Sinfonię Varsovię. Dzień Kobiet będziemy świętować symfonicznie z Krystyną Stańko, która zaśpiewa przeboje z albumu „Aquarius”. Dla młodych widzów zagra Grupa MoCarta, a wyjątkowe kompozycje organowe, w tym improwizacje do dwóch dzieł malarskich Olgi Boznańskiej, wykona Jürgen Geiger. Jakby tego było mało, czekają nas jeszcze dwa koncerty symfoniczne – z udziałem pianisty Luisa Fernando Pereza oraz skrzypka Piotra Pławnera. W ramach cyklu Scena Muzyki Polskiej zagra też Zespół Muzyki Dawnej - Diletto.
Luty na Ołowiance zapowiada się wyjątkowo. Na początku czeka nas koncert symfoniczny z udziałem obu dyrektorów Filharmonii – organisty Romana Peruckiego i dyrygenta George’a Tchitchinadze (2 lutego). Orkiestra zagra również na Ostatki w Filharmonii (9 lutego), a także z tenorem Allanem Claytonem MBE i waltornista Michałem Szczerbą (16 lutego), by zwieńczyć miesiąc monumentalnym „Requiem” Giuseppe Verdiego z udziałem wspaniałych śpiewaków i Chóru Filharmonii Łódzkiej (23 lutego). Ponadto przed nami ostatnie w tym roku Bale Gdańskie i laureat Konkursu Chopinowskiego z recitalem cyklu Scena Muzyki Polskiej.
W nowy rok wkraczamy z koncertami symfonicznymi i karnawałowymi, które czekają Melomanów w każdy piątek i sobotę karnawału. Orkiestra PFB zagra ze znakomitymi skrzypkami – Mario Hossenem, Jakubem i Krzysztofem Jakowiczami czy pianistą Nelsonem Goernerem. W artystycznej części Balów Gdańskich zagrają m.in. skrzypek Roby Lakatos, jazzowy Mietek Big-Band i grający nastrojowe tanga Cuarteto Re!Tango & Strings.
Początek roku to czas zabawy. Zapraszamy po wyjątkowe wrażenia do Polskiej Filharmonii Bałtyckiej! W każdą sobotę karnawału odbędzie się koncert na Sali Koncertowej, a potem zabawa taneczna we foyer Filharmonii do muzyki granej na żywo. W części koncertowej zabrzmi muzyka kojarzona z koncertami noworocznymi oraz najpiękniejsze tanga świata, swing, muzyka wirtuozów instrumentów, a także nieśmiertelne szlagiery o miłości. Rozgrzeją Was znakomici artyści (m.in. Roby Lakatos, Marcin Wyrostek, Natalia Walewska). W części balowej możliwa rezerwacja stolika wraz z kolacją za dodatkową opłatą.
Szanowne Kandydatki, Szanowni Kandydaci!
Z ogromną radością, już po raz dwunasty, zapraszam do udziału w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. Jana Pieterszoona Sweelincka. Zgodnie z tradycją Konkurs będzie miał miejsce w Gdańsku – stanowiącym bez wątpienia jeden z najważniejszych ośrodków muzyki organowej w Europie. W nadchodzącej edycji wydarzenia Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku podejmie współpracę z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Parafią pw. Bożego Ciała, Bazyliką św. Mikołaja (Gdański Zakon Dominikanów) oraz Archikatedrą Oliwską gdzie, dzięki uprzejmości Księży Proboszczów oraz Przeora oraz Rektora, będą miały miejsce przesłuchania konkursowe. Podobnie jak miało to miejsce w 2021 roku, Konkurs przybierze kilkuetapową formułę: poczynając od kwalifikacji na podstawie nagrań wideo, poprzez dwa etapy przesłuchań stacjonarnych w Gdańsku, na Gali Finałowej w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej kończąc.
Ostatni miesiąc roku obfituje w muzyczne atrakcje - w PFB wystąpi m.in. Robert Kwiatkowski w podwójnej roli, wybitny pianista Bruce Liu czy wspaniały skrzypek Konstanty Andrzej Kulka. Zapraszamy do Polskiej Filharmonii Bałtyckiej!
Wydarzenie jest współorganizowane przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego Scena Muzyki Polskiej, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dzięki temu w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej czeka nas osiem kameralnych koncertów z udziałem najlepszych polskich artystów, którzy zagrają perły polskiej muzyki klasycznej.
30/11, 19:00 – Jakub Jakowicz, Katarzyna Budnik, Marcin Zdunik
Znakomite trio muzyków, grających na co dzień z orkiestrami symfonicznymi w roli solistów w całej Polsce, tym razem łączy siły, żeby wykonać piękne i bardzo trudne wykonawczo kompozycje. Altowiolistka Katarzyna Budnik, skrzypek Jakub Jakowicz i wiolonczelista Marcin Zdunik najpierw zaprezentują się w duetach: Bukoliki na altówkę i wiolonczelę Witolda Lutosławskiego, Sonata per due violini Henryka Mikołaja Góreckiego i Chaconne na skrzypce i wiolonczelę Krzysztofa Pendereckiego). Później zagrają w trójkę. Usłyszymy Tria smyczkowe Józefa Kofflera i Krzysztofa Pendereckiego oraz Genesis I – Elementi per tre archi Henryka Mikołaja Góreckiego.
--
2/12, 18:00 – Łukasz Długosz i Marek Toporowski
Tym razem czas na panów. Wybitny polski flecista Łukasz Długosz zagra wspólnie z Markiem Toporowskim – czołowym w kraju (i nie tylko) klawesynistą i interpretatorem muzyki dawnej. Zabrzmią kompozycje na flet i fortepian historyczny, w tym Polonez D-dur Karola Kurpińskiego, Introduction et Variations Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Fantazja C-dur Franciszka Lessela, Polonez a-moll Michała Kleofasa Ogińskiego czy Grand Sonata na flet i fortepian historyczny Michała Bergsona.
--
Wybitny specjalista gry na fortepianie historycznym zasiądzie przy takim instrumencie podczas kolejnego koncertu Sceny Muzyki Polskiej. Tomasz Ritter zinterpretuje takie skarby literatury pianistycznej jak Fantazja C-dur i Fantazja e-moll Franciszka Lessela, Polonez d-moll Karola Kurpińskiego, II Sonata D-dur Józefa Elsnera, Arię Casta diva z opery Norma Vincenzo Belliniego w opracowaniu Fryderyka Chopina czy kompozycja Juliana Fontany Première fantaisie brillante sur des motifs de la Somnambule de Bellini.
--
Bohaterem kolejnej odsłony cyklu jest laureat IV Nagrody Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w 2021 roku – Jakub Kuszlik, który tym recitalem po raz pierwszy gości w progach Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Artysta zagra Poloneza Fantazjęa As-dur Fryderyka Chopina, Metopy Karola Szymanowskiego oraz I i II Sonatę fortepianową Grażyny Bacewicz.
--
16/03, 18:00 – Zespół Muzyki Dawnej DILETTO
Dorobek jednego z najciekawszych kompozytorów polskich przełomu XVI i XVII wieku – Mikołaja Zieleńskiego oraz kompozytora i kapelmistrza wczesnego baroku Marcina Mielczewskiego przybliży pochodzący z Białegostoku Zespół Muzyki Dawnej DILETTO, w składzie którego znajdują się zarówno muzycy wokaliści, jak i instrumentaliści, prowadzeni przez jego założycielkę i dyrygentkę Annę Moniuszko. Artyści wykonają m.in. O gloriosa Domina, Mottetto de S. Adalberto, Ortus de Polonia czy Fantazję II i Fantazję III a 3 autorstwa Mikołaja Zieleńskiego, a także Canzonę a 2, Arię a 3 Marcina Mielczewskiego oraz jego Vesperae Dominicales, czyli Psalmy Nieszporne przeznaczone na chór solistów, chór ripieno i orkiestrę.
--
13/04, 18:00 – The Whoop Group
Czterej wirtuozi saksofonu z The Whoop Group (Jakub Muras, Mateusz Dobosz, Krzysztof Koszowski, Szymon Zawodny) sięgną po bardzo efektowny repertuar, doskonale znany m.in. z kinematografii. Zabrzmią kompozycje Krzysztofa Komedy (Svantetic, Unloved oraz słynna Rosemary’s Baby) oraz II Kwartet smyczkowy Mieczysława Wajnberga i oraz Album Tatrzańskie Ignacego Jana Paderewskiego (wszystkie w opracowaniu muzyków grupy).
--
11/05, 18:00 – Książek Piano Duo
Znakomity i wielokrotnie nagradzany pianista Krzysztof Książek tym razem zagra w Gdańsku na dwa fortepiany razem z partnerką życiową i artystyczną Agnieszką Zahaczewską-Książek. Pod szyldem Książek Piano Duo wykonają m.in. Harnasiów Karola Szymanowskiego, Rondo alla polacca Es-dur Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Negro spirituals Romana Maciejewskiego czy Rondo C-dur Fryderyka Chopina.
--
25/05, 18:00 – Maciej Gański i Krzysztof Komendarek-Tymendorf
Cykl zwieńczy koncert dwóch innych znakomitych muzyków związanych z Gdańskiem – pianisty Macieja Gańskiego i altowiolisty Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa. W ich wykonaniu usłyszymy dzieła na altówkę i fortepian (m.in. 3 Mazurki Henryka Szopowicza, Serenada Mieczysława Karłowicza, Romans Piotra Maszyńskiego, Scherzo Jana Michała Wieczorka, Lullaby Witolda Lutosławskiego i Mazur Emila Młynarskiego).
Zapraszamy!
Procedura dotycząca przesłuchań na wakat w Orkiestrze Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.
I. REGULAMIN PRZESŁUCHAŃ KONURSOWYCH ORKIESTRY POLSKIEJ FILHARMONII BAŁTYCKIEJ
1. Organizatorem przesłuchań jest Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku.
2. Egzamin przeprowadzony jest na określone w ogłoszeniu stanowisko.
3. Przesłuchania są dwuetapowe.
4. Utwory obowiązuję w I i II etapie znajdują się w programie przesłuchania podanym w ogłoszeniu, bez możliwości zmiany programu w trakcie przesłuchania.
5. Wyboru utworów obowiązujących na przesłuchaniu dokonuje DAO (Dyrektor Artystyczny Orkiestry) wraz z prowadzącymi daną sekcję we współpracy z bibliotekarzem i Radą Artystyczną.
6. I etap przesłuchania ma charakter anonimowy (za kotarą). W czasie trwania I etapu muzyk nie może stroić instrumentu, rozmawiać i czynić czegokolwiek, co ujawniłoby jego tożsamość.
7. Zarówno w I jak i II etapie DAO lub Prowadzący przesłuchanie (Koordynator Pracy Artystycznej może w każdym momencie przerwać produkcję artystyczną Kandydata.
8. Kolejność występu Kandydatów w I i II etapie przesłuchania ustalona zostaje w drodze losowania - tuż przed rozpoczęciem przesłuchania w trybie tajnym i niejawnym.
9. Do I etapu muzyk stroi instrument do tunera - wysokość stroju 442 Hz.
10. Uczestnicy przesłuchania obecni na Sali, w tym osoby przebywające na widowni, zobowiązani są do pozostawienia poza miejscem przesłuchania wszelkich urządzeń elektronicznych, za pośrednictwem których mogłaby zostać ujawniona tożsamość Kandydata.
11. Uczestnicy przesłuchania obecni na Sali, w tym osoby przebywające na widowni, zobowiązani są do nie opuszczania określonego przez organizatora miejsca przesłuchania przez czas trwania łącznie I i II etapu konkursu, o czym Prowadzący przesłuchanie pouczy obecnych.
12. O wynikach przesłuchań Kandydaci zostaną powiadomieni niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od daty przesłuchania, w formie mailowej.
13. Organizator zastrzega sobie prawo nierozstrzygania ostatecznej kwestii zatrudnienia w przypadku, jeśli żaden z kandydatów nie spełni oczekiwanych wymagań, stawianych Kandydatowi do zatrudnienia.
14. Decyzje co do przebiegu przesłuchania i wyboru zwycięzcy są ostateczne i nie przysługuje od nich odwołanie.
15. Organizator przesłuchań nie zapewnia akompaniatora.
16. Organizator nie zwraca kosztów podróży oraz zakwaterowania Kandydatów.
17. W przypadku rażącego naruszenia postanowień niniejszego Regulaminu, w szczególności dotyczących możliwości ujawnienia tożsamości Kandydata, Organizator zastrzega sobie prawo do natychmiastowego zdyskwalifikowania Kandydata lub unieważnienia konkursu.
II. PRZEBIEG GŁOSOWANIA:
Etap I:
- po pierwszym etapie odbywa się dyskusja weryfikacyjna Komisji Kwalifikacyjnej, mająca za zadanie wyłonienie Kandydatów do drugiego etapu (dopuszcza się możliwość jawnego głosowania uprawnionych). Opinie z ostateczną listą dopuszczonych Kandydatów podaje Koordynator pracy artystycznej. DAO lub DYR (lub razem), po zasięgnięciu opinii Rady Artystycznej, decydują którzy Kandydaci przechodzą do II etapu. Ostateczną decyzję podejmuje DAO lub DYR (lub razem).
Etap II:
- po drugim etapie odbywa się dyskusja weryfikacyjna Komisji Kwalifikacyjnej, mająca za zadanie wyłonienie Kandydatów lub Kandydata do zatrudnienia (dopuszcza się możliwość jawnego głosowania uprawnionych). Opinie z ostateczną listą Kandydatów do zatrudnienia podaje Koordynator pracy artystycznej. DAO decyduje, który Kandydat (lub Kandydaci) zostaje wskazany do zatrudnienia do DYR w protokole końcowym.
Koordynator pracy artystycznej sporządza protokół z przebiegu przesłuchania. Sporządzony merytorycznie protokół przesłuchań podpisują członkowie Komisji Kwalifikacyjnej, biorący udział w przesłuchaniu. Protokół zostaje zatwierdzony przez DAO i przedstawiony do akceptacji DYR.
Wszyscy członkowie Orkiestry PFB mogą być słuchaczami i obserwatorami przesłuchań, bez prawa czynnego uczestnictwa w opinii i głosowaniu. Nie biorą udziału w obradach Komisji Kwalifikacyjnej.
Komisja Kwalifikacyjna wskazuje muzyków, którzy mogą zostać zaproszeni do współpracy z Orkiestrą PFB w razie potrzeby doangażowania.
III. SKŁAD KOMISJI KWALIFIKACYJNEJ
- Dyrektor Artystyczny Orkiestry (prawo decyzji)
- i/lub Dyrektor (prawo decyzji ostatecznej)
- Rada Artystyczna (prawo opinii)
Dodatkowo:
- Ekspert z zewnątrz: na szczególne potrzeby zaproszony przez DYR (prawo opinii)
- Koordynator pracy artystycznej (jako szef przesłuchań odpowiada za porządek i dyscyplinę przesłuchania: przygotowanie kopii materiałów orkiestrowych oraz CV kandydatów dla Komisji).
W zależności o grupy, do której przeprowadzane jest przesłuchanie związane z wakatem lub awansem do wyższej grupy:
- w grupie kwintetu obowiązkowa obecność koncertmistrzów w grupy skrzypiec i wiolonczel (przynajmniej jednego) (prawo opinii przekazanej RA)
- w grupie altówek i kontrabasów dodatkowo prowadzący poszczególne grupy smyczkowe (prawo opinii przekazanej RA)
- w grupie dętej drewnianej obowiązkowa obecność pierwszych głosów z grupy dętej drewnianej, przynajmniej jeden przedstawiciel każdego instrumentu w grupie, w której przeprowadzane są przesłuchania (prawo opinii przekazanej RA)
- w grupie dętej blaszanej obowiązkowa obecność pierwszych głosów z grupy dętej blaszanej, przynajmniej jeden przedstawiciel każdego instrumentu w grupie, w której przeprowadzane są przesłuchania (prawo opinii przekazanej RA).
Nieobecność wyżej wskazanych osób usprawiedliwiona może być wyłącznie zdarzeniami losowymi. O zdarzeniu należy zawiadomić Prowadzącego przesłuchanie niezwłocznie po zaistnieniu danej okoliczności.
---
Treści ogłoszeń, klauzule informacyjne, kwestionariusze, zgody Kandydatów oraz nuty do pobrania poniżej:
- Muzyk orkiestrowy: Klarnet, II głos
- Muzyk orkiestrowy: Wiolonczela, koncertmistrz